Razgovaraju mlada osoba i ona koja se mladosti sa sjetom sjeća.
Mladac 1: “Izgubio sam posao, što da radim?”
Mudri starac 1: “Dobro, naći ćeš drugi…”
Mladac: 2: ” ne osjećam se dobro, bolestan sam, što ću?”
Mudri starac 2: “Dobro, liječi se… Ozdravit ćeš.”
Mladac 3: “izgubio sam novac na burzi, što ću sad?”
Mudri starac 3: “Dobro, zaradit ćeš opet…”
Da! Puno toga što u životu izgubimo, propustimo, možemo i hoćemo nadoknaditi. Osim jedne stvari – vrijeme koje nam je svima dano (24h dnevno, 365 dana godišnje) je nešto od najvažnijeg u našim životima. Vrijeme teče… Nemoguće ga je vratiti. Tajna uspjeha svake osobe neodvojiva je od vještine upravljanja vremenom.
Između ostalog i vaša promjena “na bolje” može početi upravo ovom temom. Bit će to odličan izbor, za početak. Korak ka odluci da život oplemenite racionalnijim upravljanjem vremenom, bit će u isto vrijeme i doprinos formiranju vaše osobnosti. Što bolje upravljate svojim vremenom, lakše ćete postići svoje ciljeve. Ukoliko vaša odluka bude u smjeru “ne mislim se mijenjati”, “takav/a sam kakav/a jesam, sviđalo se to nekom ili ne, njegov problem” propuštate priliku da svoj život uredite onako kako to čine uspješne, cijenjene osobe.
Pripreme za izradu plana upravljanja vremenom
Izrada plana upravljanja vremenom je složen i kompleksan postupak. Nije ga jednostavno kreirati. U tom procesu susrest ćemo se s nizom poteškoća subjektivne ali i objektivne naravi.
Jedan od najvećih neprijatelja bit će nam “fokusiranje na bitno”. Niz distrakcija u našem okruženju te ometači “u nama samima” s elementima autodestrukcije remetit će nam pažnju, fokus, a time, protekom vremena i motivaciju. Iz tih razloga, planu upravljanja vremenom pristupit ćemo krajnje odgovorno. Kako?
- Eliminirati iz svog okruženja sve tzv. ometače pažnje
- detaljno promisliti pa pripremiti mjesto rada
- tijekom izrade plana, fokusirati se na isti, te maksimalno izbjegnuti “multitasking”
- raditi na planu maksimalno 30 minuta pa odmorite (ovdje možete biti fleksibilniji…bitno je da odredite minutažu posvećenu radu, onoliku tijekom koje možete održati “radnu koncentraciju”).
Bitne varijable za upravljanje vremenom tijekom razdoblja učenja na daljinu
1. 24 sata dnevno svima je na raspolaganju – planirajte unaprijed
Osvijestiti činjenicu da nam je svakom dato 24 sata dnevno – besplatno (možda ih baš iz tog razloga manje cijenimo?). Razlikujemo se upravo po tome da li ih potrošimo ili iskoristimo. Ne zaboravite: jedino vrijeme nije moguće vratiti!
Pokušajte ravnomjerno raspodijeliti svoju interakciju sa obavezama kroz tjedan. Ostavite si dovoljno vremena da osvijestite potrebno gradivo, za dodatna proučavanja i zadatke.
Razmislite o korištenju kalendara pomoću kojeg možete planirati dnevne i tjedne zadatke, organizirajući ih kroz:
- kontinuirane obaveze poput praćenja nastave i proučavanje predavanja
- aktivnosti povezane s vašim studijem, kao što su sastanci s kolegama u vezi nekog studentskog projekta i rokova za podnošenje istih
- konzultacije s profesorima.
2. Moć prioriteta
Odrediti ono na što se želimo fokusirati. Pritom paziti na način kako formulirati prioritete (pogrešno: cilj na koji se fokusiramo, formuliramo kao “nemjerljiv” npr. “cilj mi je položiti sve ispite na ljetnom ispitnom roku i to želim”; ispravno: želim položiti 2 najteža ispita na prvom roku jer ih se želim riješiti, a na drugom roku ću izaći na ostale”). Nemali broj autora preporuča “nagraditi sam sebe” ukoliko se takav ili sličan plan ispuni. Prije “nagrade” razmislite i o činjenici da takvom nagradom na implicitan način sami sebi priznajete da i niste očekivali dobar ishod. Možda će vam više pomoći razmišljanje da ste uspjeh očekivali te da vas vaš uspjeh i nije iznenadio već da se podrazumijeva jer ste bili ustrajni, fokusirani i da ste vjerovali u sebe. Ugledni psiholozi zastupaju mišljenje po kojem je kontraproduktivno hvaliti dijete starije od 5 godina, adolescente, a o odraslima da niti ne govorimo. Poanta: oprezno sa hvalom! A za nagrade, ne brinite. Stići će kasnije, u daleko većem broju, od autoriteta…
3. Ciljevi u interakciji s prioritetima
Znanost, mnogobrojna istraživanja, potvrdila su tezu da su jutro i večer najpogodniji za obavljanje niza bitnih radnji. Ovdje možemo dodati i činjenicu da smo kao individue u tom, dijelom i različiti. Poznata vam je priča o osobama znanim kao “jutarnji” i “večernji” tip. Neovisno o tom, sjetite se obećanja koja dajemo sami sebi 1. siječnja: “štedjet ću” “smršavit ću”, “položit ću ispite u prvom roku”… Koliko ovakvih i sličnih obećanja ostvarite?
Ponovimo: Osobni ciljevi su različiti, postavljaju ih različite osobe. Odredite mjerljive ciljeve, uglazbite ih u vašu minutažu upravljanja vremenom i zapamtite: Bitne stvari planirajte odraditi u što ranijem dijelu dana. Držite se utvrđenog rasporeda pod svaku cijenu.
4. Ne idite linijom manjeg otpora
Izbjegnite promjenu prioriteta tipa: “ovo planirano za danas pod “a” ću ipak ostaviti za kasnije, idem odraditi ovo pod “c”, brže ću obavit… Ukoliko će vam se ovo događati, bitne zadaće ćete ostavljati za “kasnije”, “sutra”, “idući tjedan”. Doći će do nepremostivog rasta neispunjenih dnevnih obveza. Postati i ostati dosljednim u ovoj situaciji, neće vam biti lako. Ali, na kraju, čeka vas veće zadovoljstvo zbog obavljenog.
5. Naučite reći ne…isplati se
Tog savjeta ste se već naslušali i načitali. Dobro. Sjetite se… Koliko ste u zadnjih mjesec dana rekli “da” a da je to imalo za posljedicu gubljenje ne samo vaše energije nego i najdragocijenijeg resursa, vremena. Živimo u vremenu u kojem ne možemo pobjeći od “razmjene usluga”. Zato razmislite: da li je omjer vašega “da” primjeren… Ili možda pretjerujete? Ukoliko vaši “da” dominiraju, sami sebi stvarate “teret”.
Dodajmo tome manifestaciju nedostatka vašeg samopoštovanja i bit će to “dobitna kombinacija” za sve, osim za vas. U krajnjem, manje će vas poštovati, a više iskorištavati. Zaključak: nauči reći “ne”.
6. Naučite delegirati
Počnite odmah raditi na tome da niz zadaća (obavljate ih kao svoje ali i kao “usluge” osobama “sa strane”) povjerite drugima. Jedna od bitnih vještina koje krase uspješne osobe je delegiranje. Time ne samo da pokazujete svoju snagu, samopoštovanje, nego i sposobnost da upravljate. A dobro će doći i u privatnom životu.
7. Uvijek nosite papir i olovku za zabilješke
Uspješne osobe papir za zabilješke drže uz mjesto gdje spavaju, odmaraju, s isto to čine i tijekom drugih dnevnih aktivnosti. Zapisati misli i ideje koje se ponekad pojave i iz nepoznatih razloga, bit će vaša velika prednost. Ukoliko to zanemarite, gubici su vam zagarantirani.
8. Poštujte realitet
Pomalo okrutno zvuči ali dobro bi bilo i realno odrediti vaše kompentencije. Da li ste kvalificirani za ono što radite ili želite postići.
Samoobmana je velika kočnica u životu (sjetite se teze za prioritete a, b i c). U tom smislu, prilagodite detalje upravljanja vremenom, sebi svom psihološkom profilu, kreirajte vlastiti plan. I slijedite ga ma što vas ometalo. Bit ćete iznenađeni rezultatima. Pod uvjetom da ste postavili realno izvodljive i mjerljive ciljeve. A kako pak to napraviti? Možda u nekom od naših slijedećih vodiča. :)