“Novo normalno” izraz je kojeg posljednjih mjeseci čujemo sve češće, ali još uvijek nismo sigurno što točno znači. Promjene koje smo morali uvesti kako bi se prilagodili novim uvjetima možda su nas zatekle nespremne, no pokazali smo kako se možemo i znamo brzo prilagoditi svim izazovima. Upravo je to jedna od lekcija koje bi visoko obrazovanje i trebalo pružiti – kako prilagoditi svoje znanje i vještine uvjetima koji nas očekuju na tržištu rada, čak i kada mislimo da je to nemoguće. Tako smo se odlično snašli na online predavanjima, a polaganje ispita putem web kamere postalo je skoro pa normalno. Barem po novom. No nisu samo obrazovne ustanove doživjele veliku promjenu. Gotovo svako poduzeće, privatno i javno, malo, srednje i veliko, nepoznato ili globalno prisutno moralo je uvesti tehnologiju u svoje svakodnevno poslovanje.
Kako izgleda rad od kuće
Rad od kuće nekima zvuči odlično, dok drugi strepe kako se organizirati kada su u okruženju koje ih inače potiče na opuštanje. Bez obzira u kojua skupinu pripadali, svatko među nama je morao promijeniti svoje navike i dosadašnju rutinu. Prva stvar koje je trebalo naučiti je kako stvoriti granice između posla i osobnog života. Aplikacije za praćenje vremena, poput RescueTime, mogu vam reći koliko točno vremena trošite na produktivne zadatke, vezane za posao. No treba odvojiti i vrijeme za odmor, kako bi vrijeme za rad bilo što produktivnije. Dijelite li životni prostor s ostalim ukućanima, poput obitelji ili cimera, postavite jasne granice kada je u pitanju vaše radno vrijeme. Vaš prostor za rad mora biti jasno odvojen od svega što se događa okolo. To što netko radi od kuće, ne znači da sve kućanske obveze automatski spadaju na njega, jer je “ionako doma”. Takve ideje mogu itekako smanjiti produktivnost i unijeti napetost u obiteljski, ali i poslovni život. Iz istog razloga, kompanija koja od svojih radnika traži da rade od kuće mora tim istim radnicima omogućiti sve potrebno za obavljanje njihovih dužnosti. Na tom se popisu uobičajeno nalaze prijenosna računala, pisači, mobilni telefoni, a ponekad i ergonomske stolice. Čak i prije pandemije, mnogi su zaključili kako je upravo rad na daljinu ono što im najbolje odgovara. Digitalni nomadi tako su iskoristili priliku da zarađuju dok putuju svijetom.
Aplikacije za uspješni rad od kuće
Uz već spomenuti RescueTime, postoji mnogo aplikacija uz koje rad na daljinu može bit organiziraniji i produktivniji. Softver koji podržava komunikaciju na daljinu svakako je jedan od njih, jer pomaže svima u određenom timu ili kompaniji pri upravljanju projektima i dijeljenju znanja. Jedan od onih koji se vrlo brzo pokazao kao “dobitnik” posljednjih mjeseci je Zoom, platforma koja je postala sinonim za videokonferencijske pozive. Od početka izvanredne situacije vezane za pandemiju, pa do kraja ožujka, platforma je dosegla 200 milijuna dnevnih korisnika, što je 1.900% više u odnosu na prijašnjih 10 milijuna. S obzirom na nagli skok, vrlo brzo su uočene nepravilnosti vezane za sigurnosne postavke, no kompanija se svakako trudi otkloniti ih i opravdati povjerenje svojih sve brojnijih korisnika.
Google Meet je aplikacija s kojom su studenti Sveučilišta Libertas već zasigurno upoznati, s obzirom da se koristi u svakodnevnom radu na daljinu. Bilo tko s važećom Gmail adresom može pristupiti sastanku, a organizator ima mogućnost dijeljenja različitog sadržaja s ostalim sudionicima. Prilikom učenja na daljinu, video ima mnogo prednosti, jer daje mogućnost osobne interakcije, te uključivanja mimike lica i govora tijela u interakciju.
Mnogo kompanija je na samom početku pandemije svoje proizvode davalo besplatno, kako bi podržali društvene promjene, a neke od njih i danas nastavljaju s takvom praksom. Razlika je samo u tome što su usmjerene većinom na neprofitne organizacije ili zanimanja koja su neophodna tijekom novonastale situacije, poput medicinskih.
Kako velike kompanije mijenjaju poslovanje
Dok su neke svjetske kompanije već otprije opuštale svojim zaposlenicima da rade od kuće, druge je ovaj princip zatekao i morali su se brzo snaći kako poslovanje ne bi patilo. Ono što je mnoge iznenadilo je da im novi princip rada čak bolje odgovara nego stari. Očito je netko samo trebao smoći hrabrosti da uvede promjene – ili se trebala dogoditi svjetska zdravstvena kriza. Kako god bilo, rad od kuće ili na daljinu više nije nešto što će šefovi u budućnosti olako shvaćati.
Jack Dorsey, izvršni direktor Twittera, obavijestio je svoje zaposlenike kako mogu nastaviti raditi od kuće „zauvijek“. Mark Zuckerberg, čelni čovjek Facebooka, dopustio je isto i svojim radnicima. Kate Lister, predsjednica Global Workplace Analytics, iznijela je konkretne brojeve: “77% radne snage kaže da želi nastaviti raditi kod kuće kada pandemija završi, barem jednom tjedno, dok njih 25% do 30% želi raditi od kuće više dana u tjednu do kraja 2021.” Predsjednik uprave i osnivač Spotifya, Tobi Lutke u svom je tweetu napisao: „Od danas je Shopify standardno digitalna tvrtka. Naši će uredi biti zatvoreni do 2021. godine, kako bismo ih mogli preraditi za ovu novu stvarnost. I nakon toga, većina će trajno raditi na daljinu. Usredotočenost na ured je gotova.” U daljnjoj online raspravi priznao je kako još nije razradio sve detalje kako bi to trebalo izgledati, ali odlučeno je da će rad na daljinu postati normalna praksa te kompanije.
Mastercard je stvorio radnu skupinu kojoj je jedina zadaća organizirati rad ove kompanije u budućnosti. Michael Fraccaro izjavio je oko 90% radne snage ove kompanije djeluje na daljinu. Zaposlenici koji rade u uredima moraju se pridržavati pravila socijalnog distanciranja, nositi maske i podvrći se provjeri temperature, a o povratku u tradicionalne urede će se početi pričati jednom kada bude dostupno cjepivo i ljudi se budu osjećali ugodno prilikom dolaska na posao.
Kakav god pristup poslodavci u budućnosti birali, jasno je samo da su granice pomaknute i više ništa neće biti isto. Nadamo se samo da su sve promjene ustvari – nabolje.