Od Coco preko Chanel no. 5 do najutjecajnijeg luksuznog brenda

Bez obzira pratite li modu ili ne, kada čujete za ime Chanel jasno vam je o kome i čemu se radi. Coco Chanel (pravim imenom Gabrielle Bonheur Chanel) rođena je 1883. u Francuskoj u velikom siromaštvu. Nakon majčine smrti završila je na školovanju kod redovnica koje su je i odgojile u strogoj disciplini. Za život je isprva zarađivala šivajući i pjevajući u kafićima i restoranima, no kada je upoznala bogataša Balsana i postala mu ljubavnicom, njezin se život preokrenuo. Uz njega je upoznala kremu tadašnjeg društva, među kojima i Arthura Capela. Upravo je on, osim što je bio njezin ljubavnik 9 godina, financirao njezine prve trgovine odjećom.

Dizajn Coco Chanel bio je moderan i netipičan za tadašnje doba i htjela je osnažiti žene dajući im slobodu kretanja i oslobađajući ih neudobnih korzeta. Njezina najpoznatija kreacija bila je mala crna haljina – prikladna za sve prigode i idealno dostupna svim ženama. Nakon uspjeha trgovine u Deauvillu, kao sjajan potez pokazao se otvaranje nove lokacije u Biarritzu, gradu u kojeg su od rata pobjegli brojni bogataši. Upravo su oni bili njezini najveći obožavatelji, te joj kupnjom njezinih kreacija omogućili da isplati sve dotadašnje investicije u poslovanju. 1918. godine Coco Chanel kupuje zgradu u Parizu, u kojoj tri godine kasnije otvara svoj butik s odjećom i šeširima.

Chanel no. 5 – miris promjena

1921. godine Coco je željela stvoriti miris moderne žene tog doba. Odabrala je jasmin, ružu, vaniliju i sandalovinu kao bazu svog parfema i stvorila ikonu koja traje i danas. Možda je najpoznatija izjava Marilyn Monroe o tome kako u krevetu ne nosi ništa osim par kapi Chanela broj 5. Marilyn je uz žene poput Nicole Kidman ili Gisele Bundchen predstavljala savršenu ženu kako je vidi Coco Chanel – modernu, samosvjesnu, uspješnu i koja pomiče granice. Baš poput nje same. Uz veliki poslovni uspjeh imala je mnogo ljubavnika koji su joj u poslu i pomagali, no nikada se nije udavala.

Do 1935. godine njezina je modna kuća zapošljavala više od 4 tisuće ljudi, no samo četiri godine kasnije, zbog početka Drugog svjetskog rata, proizvodnja staje. Sklonija Njemcima nego Židovima (brojni su dokumenti poslije pokazali njezin angažman prilikom tajnih akcija), Chanel je koristila svoje tadašnje veze da vrati svoj najpoznatiji parfem pod svoju kontrolu. Naime, na samom ga je početku 1924. godine prodala braći Wertheimer, a kada je shvatila kako je pogriješila, pokušala ga je dobiti natrag. Izbjegavajući dugu sudsku bitku koja je bila neminovna, obje se strane ipak uspijevaju dogovoriti. Parfem je tada ostao pod kontrolom braće, dok Coco za njega dobiva sav ratni profit i 2% svih budućih prodaja, uz jedan zanimljivi uvjet – Wertheimerovi moraju plaćati sve njezine životne troškove, zauvijek.

Nova vizija uz Karla Lagerfelda

Nakon rata 1954. godine, u suradnji s Pierreom Wertheimerom, Coco se ponovno vraća u svijet mode nakon 15 godina pauze. Njezini modeli ovoga puta mahom osvajanju američko tržište, gdje uživa veliku potporu modnih urednika. No godine neumoljivo prolaze i njezini suradnici govore kako je pred kraj s njom bilo sve teže i teže raditi. Dama koja je posljednjih 30 godina svog života živjela u luksuznom hotelu Ritz nije više mogla držati sve pod kontrolom, no i dalje je uspješno kreirala. Coco je preminula 1971. godine, a nakon nje na čelo modnog carstva dolazi Jacques Wertheimer. Nezainteresiran za modni brand, ne brine se o njegovom poslovanju ni imenu. Njegov sin Alain ipak se trudi oko najpoznatijeg parfema ove modne kuće i uspijeva mu vratiti ekskluzivnost koju je imao prije rata. No pravi potez napravio je kada je napravio sve da 1982. za Chanel dođe dizajnirati Karl Lagerfeld.

Izvor: Modasplendida, Flickr

Talentirani dizajner doveo je Chanel na jednu sasvim novu razinu i vratio mu nekadašnju slavu. Inspiraciju je pronalazio u starim krojevima, no dao im je sasvim novu liniju i potpis. Preradio je i kultnu Chanel torbicu, te joj dodao i prepoznatljivi logo na mjestu otvaranja. Nekoliko godina od početka njegovog upravljanja Chanel dobiva i svoju liniju kozmetičkih proizvoda. Jedan od njegovih važnijih doprinosa bio je suradnja sa obrtnicima i umjetnicima svoje struke, poput proizvođača cipela Massari, stručnjaka za vez Lesagea i mnogim drugima. S njim na čelu, Chanelove revije bile su spektakl o kojem se dugo pričalo. Tako su njegovi modeli šetali unutar zrakoplova, supermarketa ili kasina.

Društvene mreže? Da! Online prodaja? Ne baš…

Potražite li Chanel proizvode online, mogli biste se razočarati otkrivši da se tamo nalaze samo limitirani proizvodi određenih linija. S druge strane, Chanel je nedavno proglašen najutjecajnijim luksuznim brendom kada je o društvenim mrežama riječ. Samo na Twitteru i Instagramu ovu modnu kuću prati više od 40 milijuna ljudi. Oni pak, barem na Instagramu, prate samo jedan drugi profil – vlastitu beauty liniju. Sasvim je jasno kako društvene mreže ne smatraju prilikom za interakciju s potrošačima, koliko jednostranim kanalom priopćavanja. Ekskluzivnije ne može.

Ekskluzivnosti se drže i tipom objava, s obzirom na to da svaka od njih odiše elegancijom, ali i jasno porukom – nije za svakoga. Svojim objavama namjerno se ne žele približiti „običnim ljudima“, već zadržavaju mističnost i privid nedohvatljivog svijeta. U tome im poprilično pomažu i influenceri koje biraju, a mahom su to poznate dame ili modeli. Svaku od odabranih društvenih mreža pažljivo koriste sukladno njihovim mogućnostima. Tako će primjerice objaviti video zapis cijelog oglasa na YouTubeu, dok će staviti njegov djelić na Instagram, kao najavu koja hvata pozornost.

Chanel brend danas vrijedi oko 8 milijardi dolara, a najavili su i selidbu iz Pariza u London. S obzirom da su ove godine izgubili i svoje zaštitno lice, Karla Lagerfelda, ostaje vidjeti tko će s punim samopouzdanjem preuzeti ovog modnog giganta i koliko će uspjeti očuvati viziju one koja ga je stvorila – neponovljive Gabrielle Coco Chanel.

Izvor: 愚眼看世界, Flickr

Chanel u brojkama

  • Kompaniju je osnovala sama dizajnerica 1909. godine u Parizu
  • godine Chanel je ostvario 9,6 milijardi dolara prihoda i 1,8 milijardi dolara dobiti
  • Za Chanel radi oko 20 tisuća zaposlenih, na 310 lokacija diljem svijeta
  • Sjedište kompanije donedavno je bilo New Yorku i Parizu, no 2018. seli se London
  • Chanel na Twitteru prati 13.2 milijuna ljudi, za koje objavljuju 2 posta dnevno, dok profil kompanije službeno ne prati nikog.

Naslovna fotka: Juan Urdaneta, Flickr

Podijelite s prijateljimaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email