Networking ili umrežavanje je oduvijek bio odličan način za napredovanje u karijeri, ali i za unaprjeđivanje osobnog razvoja. Pandemija COVID-19 transformirala je naš život, uključujući umrežavanje, traženje posla i način na koji funkcionira radno okruženje, a profesionalci i studenti uvedeni su u novo doba networkinga. Umjesto da budućeg poslodavca upoznaju na fakultetskim događanjima, mnogi su studenti suočeni s novim izazovima, ali i mogućnostima kada je u pitanju povezivanje s budućim poslodavcima. COVID-19 utjecao je na sve industrije i područja, ali ne mora utjecati na tvoje izglede za uspješnu karijeru. Primjerice, sada je pravo vrijeme da se obratiš bivšim studentima svog sveučilišta (alumnima) i pozoveš ih na virtualni razgovor uz kavu. Dobra poslovna mreža je međusobno povezana zajednica profesionalaca koja jedni drugima mogu pružiti informacije i podršku u bilo kojoj fazi svoje profesionalne karijere, a neka osoba može jamčiti za tebe samo ako te upozna. Stoga pristupi svojim vezama s ciljem da ih upoznaš. Online ili offline, nije toliko bitno, jer pravila za umrežavanje uvijek su ista.
Kako odraditi uspješan networking
Umrežavanje može potaknuti strah i nelagodu, pogotovo kada nemamo plan za isti. Kako zvučati profesionalno, a istodobno održavati ležerni razgovor? Ima li osoba s kojom se povezujemo vrijedan skup vještina ili iskustvo koje nas zanima? Networking nije samo sredstvo za postizanje cilja, već prilika za učenje i profesionalni rast, zato uvijek razgovaraj s namjerom da razumiješ put koji je tvoj sugovornik prošao u karijeri.
Pripremi i zapiši pitanja koja te najviše zanimaju i koja će pomoći pri održavanju prirodnog tijeka razgovora, kako bi sastanak bio vremenski prihvatljiv i učinkovit za obje strane. Ako odvojiš vrijeme za učenje o industriji ili tvrtki koja te zanima, pokazuješ drugima da tvoja strast i zanimanje mogu ostaviti dobar dojam na potencijalne poslodavce. Dosad si vjerojatno već čuo onu staru poslovicu kako “nema glupih pitanja”, ali sigurno postoje pitanja koja su bolja od ostalih. Umjesto generičkog “što podrazumijeva vaš svakodnevni posao?” formuliraj svoj interes tako da je više prilagođen situaciji, postavljajući pitanje poput “kako se vaš posao promijenio od početka pandemije i kako je to utjecalo na vaše poslovanje?”. Već u fazi pripreme pitanja i tema razgovora koje te zanimaju lakše ćeš definirati vrste pitanja koja želiš postaviti, ali i odgovoriti na neka od već postojećih pitanja.
Opće pravilo umrežavanja glasi: ako odgovor možeš pronaći online, izbjegni postavljanje pitanja u osobnoj interakciji. Isto tako, ne ustručavaj se podijeliti detalje o tome kako je pandemija utjecala na tvoje obrazovanje ili profesiju. Jednom kada ostvariš vezu, obavijesti svoju mrežu da si otvoren za različite poslovne ili akademske mogućnosti, objasni svoju trenutnu situaciju i razgovarajte o tome kako provodiš vrijeme tijekom pandemije. Novi hobi ili internetski tečaj kojim si se bavio, pokazuje da učinkovito koristiš svoje vrijeme i spreman si usavršavati se i razvijati svoje interese. Nemoj se ustručavati pitati svoje kontakte za upoznavanje s drugim profesionalcima s kojima želiš razgovarati. Razvijaj svoju mrežu, prati promjene koje se u njoj događaju i budi u kontaktu sa svima – jednom kad pandemija prestane, imat ćeš oko sebe ljude koji će ti moći pomoći na tvom profesionalnom putu.
Pet pravila za uspješan networking tijekom pandemije
Četiri od pet poslova nikada se ne objavljuju na javnim platformama, već se do njih dolazi internim preporukama ili usmenom predajom o dostupnosti nove pozicije. Najpametniji način da pristupiš potrazi za poslom bilo kada, ali posebno tijekom COVID-a, jest kontaktirati profesionalce koji te zanimaju i razgovarati s njima. Ono što je nekada uključivalo sastanak na kavi ili čavrljanje na nekom industrijskom događaju pretvorilo se u pozive preko Zooma i LinkedIn poruke, ali kako najbolje razviti svoju mrežu virtualno?
1. Budi prisutan online
Osim ako ne planiraš karijeru u e-sportovima, ne mislimo na to da bi dane i noći trebao provoditi igrajući online igrice. Tvoja online prisutnost trebala bi prije svega biti profesionalna. Odlično je što svoje privatne trenutke voliš dijeliti putem Instagrama, no je li to doista sadržaj koji bi tvoj budući poslodavac trebao vidjeti? Što LinkedIn, Twitter, Instagram i druge platforme društvenih medija kažu o tebi? Upiši svoje ime u Google i provjeri rezultate (prije toga očisti Cache ili pretragu obavi u privatnom modu pretraživača). Zatim isto napravi i na svim društvenim mrežama. Jesu li rezultati u skladu s onim kako se želiš predstaviti profesionalnoj zajednici? Ako nisu, pobrini se da budu. Ažuriraj sve svoje stranice s najnovijim podacima o svom profesionalnom usavršavanju i interesima, a privatne ukloni ili zaključaj i napravi dostupnim samo za bliske prijatelje.
2. Osloni se na postojeće veze
Ako znaš za određenu osobu s kojom bi htio razgovarati, pogledaj međusobne veze na LinkedInu ili Twitteru i zatraži upoznavanje. Ako nemaš nikoga na umu, obrati se postojećoj mreži i pitaj postoji li netko koga bi mogli preporučiti i što je moguće preciznije definiraj kakva te iskustva zanimaju. Jednom kada uspiješ razviti svoje vlastito razgranato stablo veza i poslovnih suradnika, ne zaboravi uzvratiti uslugu preporučivanjem drugima da se povežu. To može biti jednostavno poput označavanja osoba putem društvenih medija ili otvaranjem teme za koju znaš da će zanimati ljude iz različitih sfera života – i poveži ih.
3. Iskoristi društvene mreže
S obzirom na to da je rad od kuće postao standard tijekom COVID-19 pandemije, ljudi se sve više okreću digitalnim medijskim kanalima kako bi se međusobno povezali. Postoji mnogo načina za pronalaženje ljudi na društvenim mrežama, uključujući provjeru popularne teme na Twitteru ili pridruživanje LinkedIn i Facebook prijenosima uživo, te povezivanje s domaćinom i gostima nakon toga. Dok težimo odgovoru na COVID-19 krizu i boljem povezivanju s potrošačima i zaposlenicima, mnogi profesionalci sudjeluju na webinarima i drugim virtualnim događajima kako bi podijelili svoje uvide i studije slučaja. Oni također mogu biti zlatni rudnik za umrežavanje, potrebno je samo pristupiti im. Najgore što se može dogoditi je da njihov odgovor bude negativan, no i to je samo po sebi dobra škola, jer te u budućoj karijeri očekuje mnogo odbijanja prije nego dođeš do svog cilja.
4. Iniciraj informativne razgovore
Ovo može biti sjajan način da zakoračiš u organizaciju koja ti se stvarno sviđa ili upoznaš bolje osobu/e s kojom/kojima bi htio surađivati. Istraži osobu s kojom želiš stupiti u kontakt i neka vaš razgovor bude blizak njegovom ili njezinom načinu rada – više ležeran ili formalan, na tebi je da doznaš koji pristup je najbolji u pojedinom slučaju. Informativni razgovor nemoj shvatiti kao način da dobiješ besplatan savjet za koji bi inače trebao platiti savjetnika ili angažirati stručnjaka. Tražiti od osobe da objasni aspekt svog posla ili teme je jedno, dok je pokušaj “ispipavanja” povjerljivih poslovnih informacija nešto sasvim drugo.
5. Pazi na poslovni bonton
Prilikom pristupanja osobi koju ne poznaješ vrlo je teško znati kako će reagirati. Dok su naša mimika, stav i ton obraćanja uživo veliki pomagači prilikom prvog kontakta, online komunikaciji nedostaju upravo ti mali “signali”, pa se poneki nezgodno sročen komentar često može pogrešno protumačiti. Uvijek pokaži poštovanje prema svakom sugovorniku, predstavi se i točno naznači što želiš postići uspostavljanjem kontakta. Ne dobiješ li odgovor, u redu je ponoviti molbu nakon nekog vremena, no zatrpavanje osobe neprestanim pozivima kada je očito da nije zainteresirana, velika je greška u koracima. Nauči čitati neverbalne znakove i tuđe ponašanje, to su vještine koje će ti itekako trebati. Jednom kada je veza uspostavljena i razgovor obavljen, ne zaboravi zahvaliti svom novom kontaktu na odvajanju vremena za tebe i tvoja pitanja.