U današnje digitalno doba umrežavanje je postalo neizostavna vještina. Bilo da si student koji želi proširiti svoje mogućnosti karijere ili te jednostavno zanima povezivanje s istomišljenicima, izgradnja mreže od nule zahtjevan je pothvat, no svakako je izvediv uz malo truda i upornosti. Ovaj kratki vodič provest će te kroz proces stvaranja i njegovanja kvalitetne mreže koja ti može dobro poslužiti na fakultetu i izvan njega.
Zašto je umrežavanje važno
Prije nego što se upustiš u zamršenost izgradnje mreže, važno je razumjeti zašto je umrežavanje važno, posebno za studente. Umrežavanje može otvoriti vrata stažiranju, poslovima s nepunim radnim vremenom, pa čak i radnim mjestima s punim radnim vremenom. Mnoge prilike za posao nisu javno oglašene, a veze unutar stvorene mreže mogu imati pristup tim skrivenim tržištima rada. Izgradnja mreže izlaže te različitim perspektivama i iskustvima, pomažući da rasteš kao pojedinac, jačajući tvoje samopouzdanje i komunikacijske vještine. Možeš učiti od drugih, pristupiti materijalima za učenje, pa čak i dobiti mentorstvo ili vodstvo.
Korak 1: Definiraj svoje ciljeve i budžet
Prvi korak u izgradnji mreže je određivanje ciljeva – što se nadaš postići umrežavanjem? Tražiš li prilike za karijeru, akademsku podršku ili osobni rast? Odgovori na ova pitanja pomoći će ti da svoje napore usmjeriš u pravom smjeru. Prije nego kreneš izgrađivati svoju mrežu, uspostavi i budžet za koji misliš da je u redu imati na raspolaganju za tu svrhu – želiš li budućeg suradnika pozvati, na ručak ili kavu, hoćete li se vidjeti uživo ili samo komunicirati virtualno? Neki ljudi vole osobno popričati s drugim ljudima, jer tako lakše mogu odrediti imaju li iste interese, promatrajući njihov govor tijela i neverbalnu komunikaciju. Drugima je sasvim svejedno, pa će radije pristati na razmjenu e-mail poruka, koja je nekad i praktičnija u nedostatku vremena.
Korak 2: Stvori osobni brend
Tvoj osobni brend je način na koji te drugi doživljavaju. To uključuje tvoje vrijednosti, interese, vještine i osobnost. Razvijanje snažnog osobnog brenda učinit će te nezaboravnijim i privlačnijim potencijalnim novim kontaktima. Razmisli o svojim snagama i slabostima – što ti ide o ruke i što voliš raditi? Stvori sažet i uvjerljiv uvod koji ističe tko si i što želiš postići. Izgradi i održavaj profesionalnu online prisutnost na platformama kao što je LinkedIn, gdje možeš podijelite svoja postignuća i interese, kao i uključiti se u rasprave vezane uz željeno područje interesa.
Korak 3: Posjećuj razne studentske događaje i pridruži se klubovima
Fakulteti i sveučilišta nude mnoge mogućnosti za upoznavanje novih ljudi i širenje vlastite mreže poznanstava. Pridružite se studentskim organizacijama – klubovi i organizacije povezani s tvojim interesima ili smjerom izvrstan su način za upoznavanje pojedinaca istomišljenika. Prisustvuj radionicama i seminarima koji se odnose na tvoje područje studija ili interese u karijeri, a posebice one koji uključuju gostujuće govornike i profesionalce. Odlučiš li im prići i započeti razgovor, važno je:
- Biti autentičan – dijeli svoje strasti i izrazi svoje pravo mišljenje, autentičnost je lako osjetiti i vjerojatnije je da će se ljudi povezati s tobom kada osjete iskreni interes za određenu temu.
- Naći zajednički jezik – potraži zajedničke interese, vrijednosti ili ciljeve. Ove sličnosti služe kao dobri temelji za trajne veze, bilo da si na stručnoj konferenciji ili na sastanku sveučilišnog kluba.
- Aktivno slušati – učinkovita komunikacija je dvosmjerna ulica, a slušanje je vitalni dio nje. Kada sudjeluješ u razgovoru, aktivno slušaj drugu osobu, postavljaj otvorena pitanja i pokaži istinski interes za njihova razmišljanja i iskustva.
- Pokazati svoju vrijednost i ponuditi pomoć – velikodušno dijeljenje znanja, resursa ili podrške gradi povjerenje i reciprocitet unutar mreže. Pomoć možeš uvijek potražiti, ali je moraš i dati ako želiš izgraditi povezanost.
Korak 4: Iskoristi društvene medije
Platforme društvenih medija moćni su alati za umrežavanje. LinkedIn je osobito koristan za profesionalno umrežavanje, ali nemoj podcijeniti potencijal i ostalim platformi. Provjeri je li tvoj LinkedIn profil potpun i ažuran. Poveži se s kolegama iz starog razreda, kolegama na fakultetu, profesorima i profesionalcima u svom području. Pridruži se LinkedIn grupama i sudjeluj u raspravama vezanim uz željenu industriju. Pratite utjecanje osobe u području koje te zanima, njihove objave i uvidi mogu biti vrijedni izvori informacija i inspiracije.
Korak 5: Prisustvuj konferencijama i događajima umrežavanja
Događaji i konferencije za umrežavanje pružaju izvrsne prilike za upoznavanje stručnjaka iz industrije, ali i potencijalnih mentora. Prije događaja istraži govornike i sudionike, to će ti pomoći identificirati ljude s kojima se želiš povezati. Tijekom rasprava i razgovora postavljaj promišljena pitanja koja pokazuju tvoj interes i znanje. Nakon događaja, nastavi komunicirati s ljudima koje si upoznao.
—-> Pročitaj i: Kako biti bolji u komunikaciji na eventima (i sličnim događanjima..)
Korak 6: Umreži se s profesorima i osobljem s fakulteta
Nemoj zanemariti vrijednost umrežavanja sa svojim profesorima i fakultetskim osobljem. Oni mogu biti vrijedan izvor znanja, savjeta, pa čak i preporuka. Posjeti svoje profesore tijekom njihovog vremena konzultacija kako biste razgovarali o kolegiju i željama za karijerom ili potraži savjet o svom akademskom putu. Ako razviješ jak odnos s profesorom, razmisli o tome da ga zamoliš za mentorstvo. Mentor ti može pružiti smjernice i podršku tijekom čitavog studija, ali i nakon njega.
Održavaj i njeguj svoju mrežu
Izgradnja mreže je stalan proces, zato je ključno održavati i njegovati svoje veze čak i nakon što postigneš svoje početne ciljeve. Redovito komuniciraj sa svojim vezama da nadoknadiš potencijalno propuštene događaje, podijeliš nove informacije ili ponudiš pomoć. Nakon što diplomiraš, nastavi se umrežavati posjećujući događaje za bivše studente i ostani u vezi sa svojom alma mater.
Budite svoji i ne pristupaj umrežavanju samo kao sredstvu za postizanje cilja. Ako se ikada osjetiš manje vrijedan jer si tek na početku svog akademskog ili karijernog puta, podsjeti se koliko vrijediš i zaslužuješ svaku novu priliku. Izgradnja samopouzdanja ključna je za proaktivnost. U doba kada je umrežavanje lakše nego ikada prije, većina prilika koje dobivamo u životu, posebno kada je riječ o poslovima, dolazi kroz mrežu koju izgradimo.
Neće svako radno mjesto biti oglašeno. Zapravo, mnogo se zapošljavanja događa putem internih preporuka ili mreža zaposlenika. Naučiti se umrežiti ključno je ako želiš uspjeh u svojoj karijeri. Radi se o nastojanju da izađeš iz svoje zone udobnosti i dopreš do nekoga koga ne poznaješ. Radiš li to dosljedno, uskoro će potpuni neznanci postati novi poslovni partneri, a možda čak i prijatelji.