5 koraka do željenog cilja

Otkrivamo vam pametan način za definiranje, provedbu i evaluaciju vaših ciljeva – kako akademskih i poslovnih, tako i privatnih!

CILJEVI. Bitni su u našem životu. Postaviti svoje osobne ciljeve sve je prije nego jednostavna misija. Stupanj naših uspjeha, postignuća, ali i promašaja svakako je povezan s pravilno odabranim ciljevima – onima koje želimo postići, onima koji nas u konačnici i određuju kao osobu.

Za postizanje akademskih i drugih uspjeha, i lakšim balansiranjem gustog studentskog rasporeda, svaki student trebao bi naučiti ovu naviku. Pametnim postavljanjem ciljeva definirate i prioritete. Postajete osoba koja se razvija, osoba koja kontinuirano uči. Susrećete se s izazovima, saznajete što je plan te kako osmisliti i odabrati moguće korake za ostvarenje onog što želite.

Kako se ne bi podcijenili ili precijenili, ciljevi koje si postavljate trebaju biti točno određeni, mjerljivi, dostižni, prikladni i vremenski određeni. Pa krenimo na posao!

NA ŠTO PAZITI?

Ciljeve definirajte racionalno, pametno (SMART).

Akronim SMART predstavlja skup kriterija koje vaš cilj mora zadovoljiti da bi ispunio bitan kriterij: biti ostvariv, ili

S – Specific – SPECIFIČAN/ODREĐEN: Provjerite vaš cilj. Trebao bi biti konkretan, jasan, razumljiv…

M – Measurable – MJERLJIV: Možete li procijeniti u kojoj mjeri ste ispunili željeni cilj? Dakle, trebao bi biti mjerljiv.

A – Achievable – DOSTIŽAN: Je li vaš cilj kompatibilan vašim sposobnostima, resursima, primjeren okruženju? Ne zaboravite i vremenska ograničenja.

R – Realistic – REALAN: Cilj treba biti posljedica racionalnog promišljanja.

T – Timely – VREMENSKI ODREĐEN: Koji je rok za ostvarivanje vašeg cilja? Pažljivo definirajte vrijeme za ostvarenje ciljeva.

S – SPECIFIC – SPECIFIČAN/ODREĐEN

Cilj treba biti precizno definiran i u potpunosti jasan. Pri tom biste trebali odgovoriti na pitanja:

Kako? Zašto? Što?

Time definirate što želite postići, na koji način to planirate izvesti te koji je vaš motiv pri tome.

Nejasni ciljevi daju neizvjesne rezultate. Vaš cilj treba detaljno razraditi. Specifičan cilj imate definiran tek ukoliko možete razumjeti svaki korak koji vodi realizaciji. Treba sadržavati detaljan opis onoga što želite postići, rok te što sve trebate poduzeti kako biste postigli cilj. Izbjegavajte apstraktne definicije. Npr:

Loše: „Do ljeta želim položiti većinu ispita“

Dobro: “Do ljeta želim položiti barem četiri od sedam preostalih ispita te tako ispuniti uvjet za upis u sljedeću godinu“

M – MEASURABLE – MJERLJIV

Rezultati vašeg rada moraju biti mjerljivi. U svakom trenutku dobro je imati uvid u dotadašnji stupanj postignuća cilja. Tako pratite detalje, a sve sukladno vremenskom određenju. Time dobivate povratnu informaciju o tijeku te možete na vrijeme intervenirati i eventualno mijenjati detalje koji vam onemogućavaju postizanje cilja.

Cilj treba biti ambiciozan, ali dobro pazite da bude i sukladan vašim sposobnostima, resursima i životnom okruženju. Izbjegnite „ležernu definiciju“. Npr:

Loše: „Želim biti uspješan student“

Dobro: „Želim imati prosjek ocjena viši od 4,0“

A – ACHIEVABLE – DOSTIŽAN

Da, bitno je i postaviti ciljeve „visoko“. Tako sami sebe motivirate, razvijate se, podižete vlastite potencijale na višu razinu. Pazite pritom da ti ciljevi budu što primjereniji vama i vašim sposobnostima. U svakom slučaju, izbjegnite sveprisutnu tezu „ja to mogu – sve je moguće“, jer to jednostavno nije istina. Otkriće da ipak ne mogu „trčati 100 metara za manje od 9 sekundi“ može biti iznimno frustrirajuće. Šalu na stranu, ali mnoge osobe, nažalost, postavljaju svoje ciljeve i snove nerealno visoko, naravno, bez uspjeha u postizanju takvih ciljeva te tako dobivaju dojam da su nesposobni, „ništa im ne ide“, „život je nepravedan“… Dakle, postavite visoke ciljeve, ali pritom budite racionalni. S druge strane, tzv „niski ciljevi“ ometaju osobni rast. U doba krize pristup postavljanju osobnih ciljeva bi trebao biti nešto konzervativniji. U prijevodu, postavite manje ambiciozne ciljeve, ali s većom vjerojatnošću pozitivnog raspleta. Rezultat će biti sporiji, ali izvjesniji rast što u kriznom okruženju u svakom slučaju znači „lakše opstati“. Npr:

Loše: „Želim popraviti prosjek ocjena s 3,0 na 4,5 do kraja ove akademske godine“

Dobro: „Želim popraviti prosjek ocjena na 4,0 do kraja godine te postati članom tima start up-a u ‘onom’ novom projektu“

R – REALISTIC – REALAN

Imati neki cilj je odlično, ali koja je osnovna svrha tog cilja? Vi, naravno, želite postaviti ciljeve koji su sukladni vašoj osobnoj misiji. Za vas relevantni, odnosno bitni ciljevi pomažu u postignućima koje će vas u konačnici odrediti i kao osobu vrijednu poštovanja. Olakšajte si ovo preformuliranjem puta kojim „idete“. Npr:

(situacija: do kraja godine trebate uspješno položiti 6 ispita da biste upisali iduću godinu)

Loše: „Upisat ću tečaj stranog jezika“ (dobili ste novu obvezu, problem)

Dobro: „Upisat ću tečaj uspješnije organizacije vremena“ (osigurali ste alat koji vam pomaže u postizanju cilja „do kraja godine uspješno položiti 6 ispita“)

T – TIMELY – VREMENSKI ODREĐEN

Precizno postavite vremenski rok do kada ćete moći ostvariti svoj cilj. Detaljno proanalizirajte vaše prednosti, slabosti. Nepristrano procijenite svoje mogućnosti, jer ukoliko se podcijenite ili precijenite, ostvaranje vašeg cilja bit će upitno. Za učinkovito postavljanje cilja uzmite dovoljno vremena. Ne previše, zaboravit ćete bitno. Ali ne budite niti površni tj brzopleti. I naravno, izbjegnite apstraktna određenja, budite konkretni, odgovorni. Npr:

Loše: „Prioritet mi je napisati taj projektni zadatak“

Dobro: „Napisat ću projektni zadatak do ponedjeljka, tako da na istom radim dnevno dva sata, a tijekom vikenda četiri sata.“

 

„Niti jedan vjetar neće nam biti od koristi ako ne znamo kuda želimo ploviti“, rekao je rimski filozof Seneka.

Dodatni primjeri SMART ciljeva za studente 

1. Poboljšanje navike učenja 

“Poboljšat ću svoju naviku učenja kako bi poboljšao ocjene i unaprijedio samu naviku učenja. Učit ću tjedno 2 sata tjedno tijekom cijelog semestra. Napredak ću pratiti bilježenjem.”

Specifičan – cilj je učiti 2 sata tjedno.
Mjerljiv – student može pratiti koliko je sati učio u planeru ili na svom mobilnom uređaju.
Dostižan – 2 sata tjedno je definitivno ostvarivo, pogotovo ako se student marljivo pridržava svog rasporeda.
Realan – student želi poboljšati svoje ocjene, a poboljšanje navike učenja je odličan način za to.
Vremenski ograničen – Ovaj cilj odnosi se na semestar, tako da student ima vremenski okvir od oko četiri mjeseca da ga postignee.

2. Unaprjeđenje istraživačkih vještina

„Poboljšat ću svoje istraživačke vještine korištenjem knjižničnih resursa i bilježenjem preporučene literature za moj kolegij. Radit ću to svaki petak popodne tijekom 3 tjedna. Težit ću subjektivnoj izjavi o svojim povratnim informacijama na kraju semestra o svojim istraživačkim vještinama.”

Specifičan – Moj fokus je na istraživačkim vještinama za moj kolegij istraživanja obrazovanja.
Mjerljiv – Svoj uspjeh ću mjeriti čitajući povratne informacije svog predavača od kojeg sam tražio subjektivan komentar o istraživanju provedenom u pripremi za moj rad, na kraju semestra.
Dostižan – na faksu postoji knjižnica koju nisam puno koristio, ali mislim da taj resurs mogu mnogo bolje iskoristiti,  s tim resursom moći mnogo vještije istraživati.
Realan – Poboljšanje mojih istraživačkih vještina pomoći će mi da dobijem bolje ocjene u svim svojim razredima u budućnosti.
Vremenski ograničen – Postavio sam povratnu informaciju na kraju semestra kao krajnji cilj.

3. Poboljšanje produktivnosti tijekom učenja

“Učit ću produktivnije korištenjem Pomodoro tehnike učenja. To ću raditi svaki put kada budem učio, i to kroz 2 mjeseca.”

Specifičan – Koristit ću Pomodoro tehniku svaki put kad učim.
Mjerljiv – Vodit ću dnevnik mjereći svoj napredak.
Dostižan – Ionako redovito učim, pa je ovo samo dodatak za poboljšanje produktivnosti tijekom postojećeg vremena studiranja i ne oduzima previše vremena.
Realan – Bolja produktivnost učenja može mi pomoći da brže učim i dobijem bolje ocjene.
Vremenski ograničen – Cilj je ustrajati s navikom 2 mjeseca.

4. Poboljšanje koncentracije tijekom predavanja

“Poboljšat ću svoju koncentraciju tijekom predavanja ovog semestra tako što ću ostaviti mobilni uređaj u torbi i pobrinuti se da dođem dobro hidriran i odmoran na predavanje.”

Specifičan – Moj cilj je imati bolji fokus posebno tijekom nastave.
Mjerljiv – Imat ću popis za provjeru koji ću ispunjavati svaki dan prije predavanje kako bih osigurao da je moj mobitel u torbi, da imam svoju bocu vode i da sam spavao bar 8 sati prethodne noći.
Dostižan – Ovo su jednostavni zadaci koji su u mojoj moći.
Realan – Cilj će mi pomoći da učim u nastavi tako da bude relevantan za moje obrazovanje.
Vremenski ograničen: Postavio sam si cilj zadržati ovaj popis za provjeru tijekom cijelog tekućeg semestra.

5. Stjecanje navike praćenja kalendara učenja sljedećih 5 tjedana

“Steći ću naviku praćenja kalendara učenja u kojem je navedeno kada i što trebam učiti. Radit ću ovo 5 dana u tjednu tijekom 5 tjedana.”

Specifičan – Koristit ću kalendar učenja da povećam vrijeme provedeno u učenju za sve moje kolegije.
Mjerljiv – Mogu označiti svaku sesiju učenja na kalendaru.
Dostižno – Očistio sam svoj kalendar kako bih bio dostupan za svaku sesiju.
Realan – Sve studijske sesije bit će relevantne za nadolazeće ispite.
Vremenski ograničen: Izdržat ću ovaj primjer napornijeg učenja 5 tjedana zaredom.

6. Vođenje dnevnika učenja 15 tjedana

“Vodit ću dnevni dnevnik učenja od ponedjeljka do petka tijekom 15 tjedana koji će bilježiti ono što sam učio, bilješke o ključnim stvarima koje trebam ponoviti i koliko sam dugo učio. To će mi pomoći da razmislim o svom poboljšanju tijekom vremena.”

Specifičan – Ovaj cilj točno navodi što ću svaki dan zapisati u svoj dnevnik učenja.
Mjerljiv – Moći ću pregledati dnevnik da vidim koje dane sam bio uspješniji i što mogu poboljšati. Cilj će biti vođenje bilješki svaki dan od ponedjeljka do petka.
Dostižan – Za vođenje dnevnika imam 60 min svaki dan u tjednu, nakon faksa
Realan – Vođenje dnevnika je neophodno za bolje rezultate na ispitu ali i daljnjem usavršavanju.
Vremenski ograničen:  15 tjedana.

7. Promijeniti naviku kašnjenja 

“Pojavit ću se na predavanju pet minuta prije početka nastave tijekom cijelog semestra kako bih promijenio svoju naviku kašnjenja. Kako bih to ostvario, krenut ću svakog jutra u 8.05.”

Specifičan – Naveo sam vrijeme kada ću ući u autobus kako bih bio što konkretniji.
Mjerljiv – Mogu to mjeriti tako da znam kada sam ušao u autobus i kad sam stigao na nastavu.
Dostižan – Samo trebam rano leći i probuditi se na vrijeme.
Realan – Dolazak na nastavu na vrijeme imat ću veću dolaznost i ostvariti pravo da izađem na kolokvij
Vremenski ograničen: Cijeli semestar, do poljednjeg dana nastave.

8. Pročitati jednu novu knjigu svaki mjesec

Specifičan –  Cilj je pročitati jednu novu knjigu svaki mjesec.
Mjerljiv – Mogu voditi dnevnik čitanja i bilježiti koje sam knjige pročitao.
Dostižan – Većina ljudi može lako pročitati jednu knjigu u mjesec dana, pogotovo ako se radi o kraćoj knjizi.
Realan – Želim poboljšati svoju vještinu čitanja.
Vremenski ograničen – za čitanje jedne knjige imam rok od mjesec dana

9. Volontirati 10 sati u ovom semestru

Specifičan – Cilj je volontirati 10 sati u ovom semestru.
Mjerljiv – Mogu pratiti svoj napredak tako da vodim popis mjesta volontiranja.
Dostižan – Ovaj cilj je ostvariv ako sam spreman odvojiti dio svog slobodnog vremena kako bi pomogao drugima.
Realan – Želim unaprijediti svoju zajednicu, pomoći drugima, i dodati ovu aktivnost u svoj životopis
Vremenski ograničen –  Želim volontirati 10 sati u ovom semestru, tako da ima nekoliko mjeseci da postignem taj cilj.

 


(Članak napisan 23. siječnja 2017., ažuriran 13. prosinca 2022.)

Podijelite s prijateljimaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email