Baš kao što naši mišići zahtijevaju fizički trening kako bismo ostali zdravi, našem mozgu je potrebna mentalna vježba kako bi ispravno radio i razvijao se. Osim učenjem, to se može postići i – igranjem. Igre su fantastične za učenje u bilo kojoj dobi, a istraživanja su pokazala da su iznimno bitne za zdrav razvoj. One nam omogućuju eksperimentiranje putem pokušaja i pogrešaka, pronalaženje rješenja za nove probleme, izradu najboljih strategija, kao i izgradnju samopouzdanja i vještina.
Učenje temeljeno na igri pomaže u rješavanju problema potičući vještine poput razumijevanja uzročnosti, logike i donošenja odluka, potiče kritičko mišljenje i povećava angažman i motivaciju. Kada se bavimo mentalnim aktivnostima, jačamo vlastitu moć vizualizacije, jer koncentracija i predviđanje djeluju zajedno.
Psiholozi koji liječe djecu s manjom moći pažnje također vjeruju da aktivnosti uma mogu značajno poboljšati moć koncentracije uz poboljšanje vizualizacija i predviđanje vjerojatnih rezultata određene situacije.
Vrste igara koje potiču mentalni razvoj
Kartaške igre — kartaške igre su izvrsne za razvoj matematičkih vještina i izradu strategije, bilo da predviđamo moguće ishode ili planiramo najbolji sljedeći potez. Vrlo često se dogodi da planovi koje smo napravili budu ugroženi ili ih moramo praviti ispočetka kada dođemo na red za igru. Ovaj proces nas uči da bolje prihvaćamo neuspjehe i frustracije i da krenemo dalje. Planovi se uvijek ruše, a mi se moramo naučiti prilagođavati. Ovo je važan dio igranja igara, matematičkog rada i života.
Društvene igre — igra na ploči obično uključuje kretanje figura. Šah jedna od igara koja uvelike poboljšava naše kognitivne vještine, te se sastoji od više mogućnosti i ishoda. Dok igra šah, osoba mora biti budna i posvećena igri tijekom cijele partije. Vizualiziranje uzoraka sa svakim potezom, a zatim odlučivanje o sljedećem koraku koristeći i logičku i analitičku vještinu, ono je što ovu igru čini uzbudljivom. Prilikom igranja šaha jedna strana mozga pomaže u vizualizaciji obrazaca, dok druga pomaže u poduzimanju logičnih koraka.
Simulacijske igre — simulacije su dinamični tehnološki alati stvoreni kako bi se osiguralo okruženje za igru temeljeno na scenariju. Smatraju se i ugodnim i vrijednim alatima za učenje, posebno u rješavanju kliničkih vještina i laboratorijskih aktivnosti. Osim toga, simulacije pružaju okruženje u kojem studenti mogu eksperimentirati s različitim strategijama, usvojiti različite uloge i preuzeti odgovornost za vlastite odluke. Igre i simulacije promiču suradnički rad jer omogućuju studentima da rekonstruiraju i sukonstruiraju znanje, potičući rješavanje problema kroz raspravu i dijalog.
Igre riječi — dokazano je da igre riječima pomažu mozgu poboljšavajući pamćenje. Točnije, aktiviraju regiju mozga odgovornu za dugotrajno i kratkoročno pamćenje. One su savršen način za kombiniranje zabave i vokabulara. Igre riječima imaju ulogu u oslobađanju napetosti i stresa jer oslobađaju dopamin, hormon odgovoran za osjećaj optimizma i zadovoljstva. Što je riječ teža, moramo biti koncentriraniji. Nakon nekog vremena redovitog igranja rješavanje ide sve brže, a novonaučene vještine koncentracije možemo primijeniti i u drugim aspektima života.
Igre zagonetki — igranje slagalice može pružiti dobar mentalni trening. Traženje uzoraka i donošenje logičnih odluka jedan je od mnogih načina da dobro izvježbamo mozak. Rješavanje izazovne zagonetke pomaže poboljšati vještine prepoznavanja uzoraka – sposobnost mozga da stvori značenje, pronađe red i oblikuje odgovore iz podataka koji su nam predstavljeni. Također učimo metodom pokušaja i pogreški, formirajući vlastite teorije i testirajući ih dok ne pronađemo točno rješenje zadatka.
Video igre — elektroničke igre u kojima igrači mogu manipulirati onim što se pojavljuje na zaslonu pomoću joysticka, kontrolera ili tipkovnice među najpopularnijima su među svim dobnim skupinama. Studije su pokazale da redovito igranje video igrica može povećati sivu tvar u mozgu i potaknuti povezanost receptora. Igre na više razina osmišljene su kao složene zagonetke čije rješavanje traje nekoliko sati. Povremeno se rješenje razlikuje ovisno o našim radnjama u igri i odlukama. Naučiti razmišljati na nogama i razviti strategiju u brzom fantastičnom okruženju, vještina je koja se može koristiti i u stvarnom svijetu.
Igre uloga (RPG) – jedna od najpopularnijih RPG igara je Dungeons & Dragons, koji je prvi put predstavljen 1974., a godinama stječe sve više obožavatelja. Igre u kojima igrači preuzimaju ulogu imaginarnih likova koji sudjeluju u avanturama oslanjaju se većinom na maštu i logičko rješavanje zadataka, te se svaki put mogu igrati iznova na novi način. RPG-ovi podučavaju kritičko razmišljanje i rješavanje problema – ne samo da sami razmišljamo o problemima i pronalazimo rješenja, već često radimo i s drugima na rješavanju problema. Igranje RPG-ova, njihovo pisanje i stvaranje, pa čak i samo sudjelovanje u zajednici igrača, stvari koje su od koristi našem umu i životnim vještinama.
Trebaš izazov? Nauči novu igru i pokreni svoj mozak
Sve dosad navedene igre ti nisu po volji, a ipak želiš naučiti nešto novo? Imamo za tebe tri prijedloga koja možeš isprobati već danas, ako ih uz malo volje izradiš kod kuće. Uživaj i razvijaj se istovremeno!
- Tangram je otkriven na dalekom istoku u 18. stoljeću, a zatim se proširio na zapadne zemlje. To je igra koja se sastoji od sedam geometrijskih dijelova uključujući 5 trokuta, 1 kvadrat i 1 paralelogram. Ovi dijelovi mogu biti izrađeni od papira, kamena, kosti, plastike ili drveta, a igrači kombiniraju različite dijelove kako bi oblikovali različite oblike. Svih sedam komada mora se koristiti za izradu ciljanog oblika. Željeni oblik može biti abecedno slovo, životinjski lik, geometrijski oblik i slično. Osim klasičnog četvrtastog tangrama od 7 komada, tu su i 4-dijelni T Tangram, 9-dijelni Heart Tangram i 9-dijelni Egg Tangram. Tangram poboljšava razvoj vještina kao što su vizualna inteligencija, planiranje budućnosti i rasuđivanje. Ako ne želiš trošiti novac, ove oblike možeš napraviti i kod kuće. Nacrtaj i oboji poznati predložak tangrama ravnalom na kartonu, zatim ga izreži i spreman si za igru.
- Mangala je strateška igra za koju se vjeruje da su je izumili pastiri u srednjoj Aziji. Igra se drukčije u svakoj zemlji i ima 200 različitih stilova i pravila igre. U igri postoji 12 šupljina i jama s blagom u koju igrač može staviti kamenje koje osvoji. Svaki igrač ima 24 kamena i 4 kamena su raspoređena na svaku rupu. Prvi igrač pokupi 3 komada iz bilo koje jame na svojoj strani i ostavi jedan od njih u rupi. Zatim počevši od sljedeće rupe na desnoj strani, stavlja 1 kamen na svake 3 rupe na desnoj strani. Igrač kojemu je ostao kamen u rupi može ga premjestiti u desnu rupu. Igra završava kada bilo koja strana završi. Igrač koji završi figure na svom teritoriju imat će sve figure svog protivnika. Za Mangalu kućne izrade možeš koristiti praznu kutiju za jaja s 12 mjesta, te koristiti špekule ili grah kao kamenčiće. Za kutije s blagom dovoljna su 2 prazna spremnika.
- Soroban, predak kalkulatora, prvi je put korišten na dalekom istoku u 14. i 15. stoljeću. Sorobanov klasični model koristi se za proučavanje mentalne aritmetike. Pojedinačne perle na gornjem dijelu Sorobana predstavljaju broj 5, a četiri perle na donjem dijelu predstavljaju broj 1. Broj šipki u Sorobanu može biti 17, 23 i 27. Osnovni Soroban ima 13 šipki, koje su uvijek neparni brojevi. Ljudi koji nauče koristiti Soroban počinju učiti metode izračunavanja mentalne aritmetike zvane Anzan, a kao rezultat ove edukacije stječu vještine vizualizacije i rješavanja problema. Soroban se također koristi i u liječenju Alzheimerove bolesti.
Igranje igrica, koliko god bile usmjerene na učenje, ne može te spasiti ako preskočiš većinu predavanja i ne predaš većinu projektnih zadataka. Ovdje predložene igre nisu samo neki čarobni napitak koji će te učiniti boljim od svih ostalih. Imaj to na umu kada sljedeći put poželiš profesoru predložiti partiju šaha umjesto ispita. Sretno!