Fotke sa sinoćnjeg tuluma možda su zanimljive tvojoj ekipi, ali zamisli potencijalnog poslodavca koji te krene guglati i prva stvar koju vidi je tvoja fotografija s alkoholom u ruci i u pozi u kojoj bi te se i vlastita majka odrekla. Sad ti je sigurno jasno zašto te nisu zvali natrag nakon prvog razgovora, zar ne? :) Vrijeme je da sjedneš i pročešljaš svoje profile na društvenim mrežama i pripremiš ih za uspješno traženje novog zaposlenja.
Bez dokaza nema ni optužbe
Primjenom jednostavnog pravila iz svih američkih krimi serija doći ćeš do logičnog zaključka – ne ostavljaj dokaze iza sebe. Internet sve pamti, zato se nemoj zanositi idejom da će jednom obrisana fotografija ili dokument doista zauvijek nestati s najveće svjetske mreže. Ako netko stvarno želi pronaći nešto o tebi, može angažirati stručnjake koji će doći i do jednom slučajno objavljenog statusa kojeg si izbrisao nakon pet sekundi. Druga je stvar što ta vrsta akcije zahtijeva resurse i vrijeme, a tvoj potencijalni prvi poslodavac sigurno neće biti baš NASA, pa neće ići u toliko detaljne provjere. No zato se pobrini da tvoja prva linija obrane bude čvrsta i čista.
Za početak otvori Google i u pretragu ubaci svoje ime. Ako ti se ne sviđa ono što tamo vidiš, znaj da se neće svidjeti ni poslodavcu. Klikni na sve ono što smatraš neprikladnim i ako je u tvojoj moći, ukloni to. Ne možeš li sam maknuti, pokušaj kontaktirati administratora stranice da ti izađe u susret ako je moguće. Tada kreni redom po svakoj društvenoj mreži na kojoj si ikada otvorio profil i budi detaljan.
Facebook profil – zaključati ili paziti?
Studija je pokazala kako je stručnjaku za zapošljavanje dovoljno samo 10 minuta pregledavanja nečijeg profila kako bi zaključili osnovne stvari o toj osobi i kako će se uklopiti u radno okruženje. Naiđe li pritom na upitne objave vezane za osjetljive teme tipa diskriminacije bilo kakve vrste, možeš se kladiti da te neće pozvati da to objasniš, već će te jednostavno izbaciti iz razmatranja. Tanka je linija između toga da se predstaviš u najljepšem svjetlu i toga da tvoj profil bude apsolutno neistinit.
Želiš li se u potpunosti zaštititi, najjednostavnije je da zaključaš svoj profil i zabraniš pristup svima osim ljudima s liste prijatelja. Na prvi pogled to bi značilo da onda možeš objavljivati što god poželiš i izvući se s time. No što ako poslodavac sasvim slučajno privatno poznaje nekog od tvojih prijatelja i on mu da uvid u sve što si htio sakriti? Sigurnije je ne objavljivati stvari koje bi ti dugoročno mogle naštetiti. Lojalnost prijatelja je tema za drugu diskusiju, ovdje je u pitanju tvoj profesionalni život, pa je bolje ne riskirati.
Osim vlastitog profila, pripazi i na komentare koje ostavljaš i na tuđim objavama, jer one se isto vežu uz tvoje ime i prezime. Zato ako na svom profilu propagiraš liberalan način razmišljanja, a pod frendovim statusom kritiziraš istospolne brakove, ne ostavljaš baš dojam vjerodostojne osobe i poslodavac se može zapitati koje je tvoje pravo lice. Vjerojatnije je da za dublje istraživanje neće imati vremena i jednostavno će te eliminirati.
Na Twitteru samo kratko i jasno
Twitter je svoja pravila odredio od samog početka – jezgrovita komunikacija tamo je imperativ! Dugačke statuse sačuvaj za Facebook, a ovdje prati izvore koji su ti bliski i svoje stavove sažmi u 140 znakova ili manje. Ovdje također postoje postavke za privatne objave i one javne, no ista logika se primjenjuje kao i na Facebooku. Želite li se sakriti ili pokazati kao onaj koji zna kako koristiti ovaj moderni alat komunikacije? Nepostojanje vidljive online prisutnosti može u vašim potencijalnim poslodavcima pobuditi sumnju koja ima potencijala za veće razmjere nego što je fotografija jednog običnog tulumarenja ili neprikladni “tvit” usred noći.
Pravilo koje vrijedi za sve mreže, ali posebno ovu, jer ste ograničeni brojem znakova, odnosi se na gramatiku. Nitko ne želi nepismenog zaposlenika. Više pute provjerite svoju rečeničnu strukturu prije objavljivanja. To ne znači da ne smijete pokazati i svoju informatičku pismenost uporabom nekih od klasičnih kratica ili emotikona u određenim prilikama, samo pazite da i oni budu prikladni.
Ako ste mislili da je Twitter podcijenjen, razmislite ponovno. Neki od svjetskih poslovnih velikana, poput Disneya, pokrenuli su profile namijenjene samo zapošljavanju putem ove društvene mreže. Tako neke od njihovih oglasa za posao možete pronaći samo putem Twittera. Hashtagovi su ovdje odlična pomoć, jer stručnjaci za zapošljavanje lako mogu vidjeti koja osoba često koristi hashtagove koje su ključne za njihovo poslovanje, te tako pronaći najboljeg kandidata za željenu poziciju.
LinkedIn – mreža za profesionalce
Primarna greška kod korištenja ove profesionalne mreže je da istu tretiraš kao sve ostale na kojima si prisutan. LinkedIn služi isključivo za povezivanje na poslovnoj razini, a nikako za objavu osobnih fotografija i doživljaja. Imaš li upečatljivu privatnu priču podijeli je na Facebooku, a fotku s krštenja svoje nećakinje slobodno objavi na Instagramu. Nikako i nikada na LinkedInu! Istraživanje je pokazalo da se 87% lovaca na talente okreću upravo ovoj mreži kako bi pronašli najsposobnije ljude, zato se pobrini da tvoj profil reflektira upravo tvoje najbolje osobine.
Za početak ispuni u potpunosti svoj profil, jer oni nepotpuni i s velikim vremenskim rupama samo tjeraju ljude da se zapitaju što se s tobom događalo u međuvremenu, između dva posla. Važno je točno odrediti otkad i dokad si bio na određenom mjestu, ili koju si školu i koliko dugo pohađao, jer to poslodavcima govori da redovito i točno osvježavaš svoj profil, što pokazuje ažurnost. Dosta o tebi govori i povezanost s drugim ljudima iz industrije, jer danas je ionako dosta toga vezano za činjenicu koga poznajemo i s kim surađujemo u branši. Zaprati lidere iz poslovnog svijeta i poveži se sa svojim kolegama, nikad ne znaš kada ćete jedni drugima zatrebati.
U naslov odmah stavi svoju poziciju i ključnu riječ za ono čime se baviš, a profil neka ti bude pregledan i dovoljno detaljan da bude informativan, a dovoljno kratak da ne umara čitatelja nepotrebnim stvarima.
Nađi i budi tražen/a
Sada dolazimo do najočitijeg rješenja – jednostavno ćeš obrisati sve svoje online profile i biti miran. Samo, što je s poslovima za koje se traži aktivno znanje snalaženja po društvenim mrežama, upućenost u sve relevantne teme i bliskost modernom načinu razmišljanja? U tom slučaju svaki bi poslodavac radije nekoga tko je aktivan na većini društvenih mreža i zna se njima poslužiti u svoju korist, što znači da će istu vještinu moći ponuditi i poslodavcu u korporativne svrhe. Dobro razmisli za koji tip posla se prijavljuješ, kako ne bi sebi napravio medvjeđu uslugu. Svako radno okruženje ima svoje specifičnosti, a ne možeš li se u njih uklopiti, možda je bolje da potražiš nešto što će ti bolje odgovarati. Nije svatko za sve, zar ne?
S druge strane, komunikacija na društvenim mrežama je dvosmjerna, pa tako i ti možeš doznati informacije o svom potencijalnom poslodavcu upravo ovim putem, te ga zadiviti svojim znanjem informacija koje možda nisu objavljene samo na službenom webu. Sretno s traženjem posla!