Ako još niste čuli što je Crowdfunding ili grupno financiranje, odmah na početku saznajmo o čemu se radi :). To je proces prikupljanja početnog kapitala za nove poslovne pothvate donacijama od strane zainteresiranih sudionika, koristeći internet i društvene mreže. Start-up poduzetnici ili mali poduzetnici i obrtnici traže sredstva za financiranje projekta koji bi potaknuli novo zapošljavanje te razvoj zajednice.
Možete li vjerovati da je jedna od prvih crowdfunding akcija datira još iz 19. stoljeća? Naime upravo je Kip slobode postavljen u New Yorku financiran iz donacija, a prikupljeno je 100.000 dolara s time da je prosječna donacija bila manja od jednog dolara. Priča oko online crowdfundinga počiva na ideji nobelovca Muhameda Junusa koji je mikrodonacijama pomogao farmerima u Indiji napraviti prve poduzetničke korake. Tako je među prvim crowdfunding platformama nastala Kiva 2005. putem koje možete, zajedno s drugim donatorima, pomoći prvenstveno osobama i organizacijama iz zemalja trećeg svijeta da kupe stoku, poljoprivredni ili neki drugi stroj koji im može pomoći u svakodnevnom životu, s time da vam osoba koju financirate nakon nekog vremena vrati vašu donaciju koju potom ulažete u druge projekte. Trend kakvog danas poznajemo postao je popularan zahvaljujući golemom uspjehu kampanje za Pebble, digitalni dizajnerski sat koji se može spojiti s mobitelom prikupio je više od 10 milijuna dolara.
Kako funkcionira crowdfunding?
Za početak vam treba ideja i to po mogućnosti svježa i inovativna ili barem neka koja će znatno poboljšati stvari i usluge koje su već prisutne na tržištu. Bez ideje ništa! Upravo tu ideju možete financirati putem crowdfundinga. Kako trenutno postoji više od 700 crowdfunding platformi, bitno je odlučiti se za onu koja najbolje odgovara vašim potrebama. Osim izvrsno izrađenog poslovnog plana s jasnim ciljevima kako bi prikazali da se uklapate u određenu platformu nije na odmet usporediti projekt s ostalima, kako bi znali što je prošlo, a što podbacilo.
Kada jednom započnete kampanju bitno je otvoriti profile na raznim društvenim mrežama te učestalo komunicirati sa svojim donatorima, oni vole znati kako napreduje projekt u koji su uložili svoje novce. Poput većine startupova, izgledno je da ćete se morati osloniti i na financiranje vlastitim sredstvima (poput ušteđevine, dijela tekućih prihoda, nasljedstva i tome slično). Ako baš niste uboli jackpot, u prvoj fazi gotovo sav posao obavljat ćete sami, eventualno s pokojim istomišljenikom spremnim da entuzijazmom pogura projekt, kako biste troškove održali na održivoj razini, no nemojte da vas to obeshrabri. Zato se je potrebno odmah na početku obratiti rođacima i obitelji da kad počne kampanja oni prvi financijski podrže projekt.
Kampanje obično traju između 30 i 60 dana. Prilikom prezentiranja projekta javnosti dobit ćete realnu ocjenu tržišta, te ćete znati što ljudi misle o vašem projektu. Projekt ne mora biti u cijelosti gotov, već možete prezentirati i prototip s kojim ćete ući u crowdfunding i tako dobiti povratnu informaciju da li nešto treba popraviti ili ne. Za startup projekte crowdfunding je dobar alat jer je to najlakši i najučinkovitiji put za istraživanje tržišta. Ne zaboravite da su crowdfunding kampanje u osnovi marketinške kampanje te je prije svega važno osmisliti dobru kampanju za svoj projekt. Video uratci su se pokazali kao odličan način promocije. Budite kreativni! Nitko ne želi slušati pola sata dosadnog izlaganja projekta!
Iako vam se možda čini da je ovo jednostavan način za dolazak do novčanih sredstava, nažalost, kao i sve u životu, niti ovo nije jednostavno. Uspješna kampanja zahtijeva puno truda, planiranja i vremena. Osim ako niste rođeni ispod sretne zvijezde očekujte brojne zapreke i naoružajte se strpljenjem. Pogledajte i odličan dokumentarac o mladim ljudima koji su se upustili u startup kampanje i što su sve prošli na svom putu:
4 osnovna tipa crowdfunding platformi
- Platforma temeljena na donacijama – davanje novca bez nagrade (GoFundMe, Crowdrise);
- Platforma temeljena na nagradama – davanje novca uz neku nagradu, što se najviše odnosi na gadgete (Kickstarter, Indiegogo);
- Platforma temeljena na posuđivanju – funkcionira kao zajam koji se vraća s kamatama kad projekt uspije (Kiva, Zopa);
- Platforma temeljena na vlasničkim udjelima – značajnije za Europu nego za SAD i u kojem se financira cijelo poduzeće (Crowdcube, Crowdfunder)
Daleko najpopularnije platforme za crowdfunding su Kickstarter i IndieGoGo (IndieGoGo globalno, Kickstarter je više orijentiran na SAD).
Kickstarter koristi koncept sve-ili-ništa što znači da osoba uvjetno financira određeni projekt jer tek ako je projekt dostigao svoj ciljani iznos, onda se osobama koje su u taj projekt uložile novčana sredstva skida uloženi iznos s računa. No, ako projekt ne dostigne svoj ciljani iznos, njima se ne skida uloženi iznos s računa.
S druge strane, Indiegogo osim sve-ili-ništa koncepta nudi uz veći postotak naknade pokretačima projekata zadržavanje prikupljenog iznosa iako nisu ostvarili zadani cilj. Razlika je također u tome da Kickstarter traži minimalno prototip proizvoda dok Indiegogo ne zahtijeva ni prototip – možete staviti samo sliku proizvoda. Potrebno je znati da osim naknada koje se plaćaju crowdfunding platformama treba platiti i naknade bankama i procesorima plaćanja.
Hoće li crowdfunding u budućnosti zamijeniti bankovne kredite?
Ako je vjerovati predviđanjima stručnjaka, crowdfunding bi uskoro mogao istisnuti banke kao primarni izvor financiranja poslovnih projekata. Sve je više ljudi koji se okreću upravo ovom načinu financiranja svojih ideja jer vjeruju kako tako izbjegavaju rizik i visoke kamate koje nose tradicionalni krediti. Dodatna prednost u odnosu na banke je ta da je proces poprilično jednostavan te da kod njega nema određenih ograničenja kao kod banaka (plaćanja kamata na kredit, nema posebne provjere kreditne sposobnosti, nema crne liste HROK-a…). Crowdfunding platforme trenutno poslužuju donji segment tržišta, ali polako dopiru do viših segmenata, te će banke morati učiniti nešto da zadrže svoje korisnike. Crowdfunding je značajan zbog održavanja stabilnosti u društvu, jer nakon ekonomske krize sve je teže doći do kapitala. Bankovne kredite treba izbjegavati sve dok ne počnete ostvarivati stalan i stabilan prihod. Uzimate li ih, potražite što nižu kamatu i odgodu otplate.
Kako je disalo crowdfunding tržište 2018. godine
Ako vam sve ovo zvuči kao ostvarenje snova i već u glavi imate velike planove za svoje ideje, proučite i neke od najuspješnijih kampanja u protekloj godini kako bi još bolje “upakirali” vlastitu ideju.
AMABRUSH
Kul faktor: Čisti zubi u 10 sekundi! Trebamo i još nešto reći?
Prikupljena sredstva: 3,770,570 dolara
Broj investitora: 26,831
Nova pametna četkica za zube Amabrush proglašena je revolucionarnom idejom i velika je tržišna prijetnja svim postojećim četkicama. Za pranje zubi obično je potrebno 3 minute, no ova četkica to čini za samo 10 sekundi jer istovremeno vrlo učinkovito pere sve zube. Izgledom podsjeća na protezu, a na sebi ima antibakterijske silikonske četkice postavljene pod posebnim kutom koje dopiru do svih dijelova zuba. Puni se putem USB kabela, a pasta za zube u usta se izbacuje iz okrugle kapsule. Jednu kapsulu s pastom može koristiti cijela obitelj, a svaki od ukućana imat će odvojenu četkicu koju će putem magneta povezivati s kapsulom. Četkica ima sve što je potrebno za privlačenje budućih kupaca: korisna je, praktična, efikasna i štedi vrijeme, ali i novac. Kako izgleda i funkcionira pogledajte u videu.
TICWATCH
Cool faktor: Gadget dostojan najboljih, cijena pristupačna za svačiji džep
Prikupljena sredstva: 3,203,762 dolara
Broj investitora: 19,251
Osim mogućnosti poziva i poruka, ovaj će sat korisnika podržati u svim dnevnim obvezama i aktivnostima uz pomoć Google Assistanta, Google playa ili Fita. Ovaj je sat pun pametnih aplikacija koje olakšavaju život, a za razliku od konkurencije cijenom je vrlo pristupačan. Ako slučajno netko ima problem s pamćenjem uz ovaj sat taj je problem riješen – samo mu treba reći što da stavi na listu i on će vas podsjetiti na to. Ako se korisnik bavi sportom (bilo kojim poznatom čovjeku) prati sve njegove rezultate, otkucaj srca, napredak, postavljene ciljeve, jedino neće natočiti čašu vode :). Baterija ne zadaje glavobolje, može se uživati 6 sati slušajući glazbu, 6 sati telefonirajući, 120 sati na standbyju, a sve za manje od 2 sata na punjaču. Jesmo li spomenuli kako mu je dizajn sjajan te da je za inovativnost osvojio brojne nagrade? Nismo, pogledajte video i provjerite kako izgleda.
GRAVITY BLANKET
Cool faktor: Zaboravite tablete za spavanje, upoznajte dekicu koja će vas stisnuti za dobar san
Prikupljena sredstva: 4,729,263 dolara
Broj investitora: 23,805
Nikada nije bilo teže isključiti misli, svakodnevni stres itekako se odražava na san, a loš san na zdravlje (tjeskoba, nervoza, nesanica, samo su neke od tegoba izazvane manjkom sna). Upravo zato su ovaj projekt poduprli mnogi, te su uz crowdfunding prikupili gotovo pet milijuna dolara kako bi konačno utonuli u miran san. Ova dekica funkcionira na način pritiskanja određenih točaka tijela, određenom težinom što omogućuje duboku relaksaciju i san.
Priznajte, gadgeti su uistinu cool, a iznosi koje su prikupili su fascinantni. Ako imate ideju, a ne znate kome se obratiti ovo su neke od najboljih stranica na kojima možete tražiti pomoć od ljudi diljem svijeta. Znamo da smo na početku rekli da ih ima više od 700, ali za početak proučite upravo ove. Sretno :)