Elon Musk – od zlostavljanog klinca do multimilijardera i vizionara budućnosti

Naslovna fotka: TED2017, Flickr

Izumitelj, investitor, inženjer i iznimno uspješan poduzetnik – tako Elona Muska opisuju svjetski mediji i Wikipedija. Uz njegovo se ime najčešće vežu neka još poznatija poput PayPala i Tesle, a poznat je po svom zagovaranju tehnologije, kao i limitiranju njezinih mogućnosti. Prilikom pripreme za ulogu Tonya Starka, odnosno Ironmana, u svom je SpaceX pogonu ugostio i glumca Roberta Downeya Jr., a i sam je imao kratku ulogu u filmu iz ove franšize. Ako još niste čuli za njega, krajnje je vrijeme da upoznate i zapamtite jednu od najvećih faca našeg vremena.

 

Tko je Elon?

Rođen je 1971. godine u Južnoafričkoj republici, a nakon što su mu se roditelji razveli živio je s ocem koji je po struci bio inženjer i vjerojatno veliki utjecaj u njegovu životu. S 12 godina sam je naučio programirati i prodao je svoj prvi kod za računalnu igricu, te tako zaradio prvih značajnih 500 dolara. Njegovi hobiji nisu impresionirali ostale klince u školi koji su ga redovito zlostavljali, a jednom čak i bacili niz stepenice tako jako da je izgubio svijest. Zbog problema sa zdravljem koje mu je taj incident uzrokovao, s 40 godina odlučio se i na operaciju kako bi mogao normalno disati. Kada je imao 18 godina odlučio je odseliti u Kanadu, čije je državljanstvo dobio preko majke, gdje je diplomirao fiziku i ekonomiju. Već tada je pokazivao poduzetnički duh, kada je zajedno s cimerom priređivao zabave u ogromnoj kući u kojoj su živjeli samo njih dvojica, te naplaćivao ulaz. Na taj je način plaćao stanarinu, ali i neke dodatne troškove.

S 24 godine seli u Kaliforniju na doktorat iz primijenjene fizike i znanosti na Sveučilištu Stanford, no ubrzo odustaje od te ideje i posvećuje se vlastitim poduzetničkim idejama. Idejama koje, ispostavit će se, oblikuju svijet u kojem živimo.

Izvor: businessinsider.com

 

Od Zip2 do SpaceX i dalje

Prvi veliki samostalni projekt pokrenuo je zajedno s bratom Kimbalom. Nazvali su ga Zip2, pokrenuli s očevom posudbom od 28 tisuća dolara i napravili gradski vodič koji su prodavali poznatim novinama. Dok su pokretali Zip2, Elon je doslovno živio u uredu i tuširao se u lokalnoj teretani, no sve se isplatilo kada je njihov startup kupio Compaq, što je Elonu donijelo 22 milijuna dolara. Od tog novca odlučio je pokrenuti novi posao – X.com. Godinu dana kasnije, 2000., njegova se kompanija spojila s onom Petra Thiela i nastao je današnji PayPal. Iako je isprva bio CEO novonastale kompanije, sve se promijenilo kada je inzistirao da se kompanija s besplatnog Unixa, prebaci na Microsoft Windows servere. Cijeli odbor oštro se usprotivio tome, pa su ga prvom prilikom (dok je bio na odmoru s obitelji) maknuli s čelne pozicije kompanije. Ako je i bio povrijeđen, kada je 2002. godine eBay kupio PayPal, Musk je sve nadoknadio i u džep spremio oko 165 milijuna dolara.

 

Izvor: wikimedia.org

 

Ovaj potez odlično mu je došao, s obzirom da je već neko vrijeme provodio s glavom u oblacima. Naime, nakon neuspjelog pokušaja kupnje starih ruskih raketa (koje su mu bile preskupe), odlučio je napraviti vlastite. Pokrenuo je SpaceX, kompaniju čiji cilj je smanjiti troškove putovanja u svemir i napraviti ih dostupnim običnom čovjeku, te dugoročno – kolonizirati Mars. 2008. godine raketa Falcon 1 postala je prvo privatno lansirano vozilo pogonjeno tekućim gorivom koje je uspjelo dostaviti satelit u Zemljinu orbitu. Četiri godine kasnije, druga uzdanica SpaceX-a pod imenom Dragon, postala je prva letjelica koju je lansirala privatna kompanija i koja se spojila na međunarodnu svemirsku postaju.

 

Tesla Motors

2004. godine Elon se udružio se Martinom Eberhardom, te je uložio u kompaniju koja proizvodi električne automobile i aktivno je sudjelovao i u izradi prvog automobila – Tesla Roadster. No kompanija je po Eberhardovim vodstvom trošila mnogo više nego si je to mogla priuštiti, zbog čega ga je Musk zbacio s odgovornog mjesta, zajedno s odborom i još nekim odgovornim ljudima. Preuzeo je glavnu riječ u kompaniji koja je ubrzo postala sinonim za njegovo ime. Dolaskom velike krize 2008. godine, Tesla je zapala u velike novčane probleme, koje je Musk pokušao riješiti osobnim ulaganjima u kompaniju. Uz sve poslove koje je vodio, to ga je skoro dotuklo financijski, pa je neko vrijeme živio od osobnih zajmova od bogatih prijatelja. Uz probleme u Tesli, javljaju se i problemi u SpaceX-u, gdje sva dotašanja lansiranja bivaju neuspješna. No umjesto da otpiše gubitke i krene iznova, Musk odlučuju uložiti sve što ima u ono što vjeruje, što se pokazuje pravim potezom. To govori i činjenica da je Tesla Motors u travnju ove godine proglašen najvrijednijim američkim proizvođačem automobila.

 

Izvor: wikimedia.org

 

Borac za bolju budućnost

Zagovornik zelenog poslovanja, Elon Musk u svom suvlasništvu ima i SolarCity, kompaniju za razvoj ekološki prihvatljivih tehnologija, čije osnivanje je podržao ulaganjem velikih sredstava. Jedan od njegovih novijih projekata uključuje i smanjenje prometa uvođenjem revolucionarnog sistema podzemnog prijevoza tunelima zvanog HyperLoop. Tim tunelom kretalo bi se u kapsulama koje bi se pomicale pomoću zračnog jastuka, motora i zračnih kompresora.

Kao najveći izazov današnjice vidi razvoj umjetne inteligencije, zbog čega je zajedno s još nekoliko istomišljenika pokrenuo kompaniju OpenAI koja nadgleda i istražuje razvoj novih ideja na ovom području. Njegovo je mišljenje da bi uz preslabu kontrolu nad umjetnom inteligencijom moglo doći do jedne vrste katastrofe, ukoliko ona postane premoćna da bi se uopće mogla kontrolirati.

Njegov život i način razmišljanja doveli su ga i do popisa najbogatijih, ali i najutjecajnijih ljudi na svijetu, a svojim primjerom i politikom otvorenog koda želi pomoći čovječanstvu da nađe svoj put uz što manje štete za okoliš. Poznavajući njegov dosadašnji put i način razmišljanja, jedva čekamo što će sljedeće izmisliti!

 

Podijelite s prijateljimaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email