Do željenog cilja u 5 koraka

Otkrivamo vam pametan način za definiranje, provedbu i evaluaciju vaših ciljeva – kako poslovnih, tako i privatnih!

CILJEVI. Bitni su u našem životu: Postaviti svoje osobne ciljeve sve je prije nego jednostavna misija. Stupanj naših uspjeha, postignuća, ali i promašaja svakako je povezan s pravilno odabranim ciljevima – onima koje želimo postići, onima koji nas u konačnici i određuju kao osobu, subjekta i partnera.

Ciljevi-1

Postavljanjem vaših osobnih ciljeva definirate i prioritete. Postajete osoba koja se razvija, osoba koja uči život. Susrećete se s izazovima, saznajete što je plan te kako osmisliti i odabrati moguće korake za ostvarenje onog što želite.

NA ŠTO PAZITI?

Ciljeve definirajte racionalno, pametno (SMART).

Akronim SMART predstavlja skup kriterija koje vaš cilj mora zadovoljiti da bi ispunio bitan kriterij: biti ostvariv, ili

S – Specific – SPECIFIČAN/ODREĐEN: Provjerite vaš cilj. Trebao bi biti konkretan, jasan, razumljiv…

M – Measurable – MJERLJIV: Možete li procijeniti u kojoj mjeri ste ispunili željeni cilj? Dakle, trebao bi biti mjerljiv.

A – Achievable – DOSTIŽAN: Je li vaš cilj kompatibilan vašim sposobnostima, resursima, primjeren okruženju? Ne zaboravite i vremenska ograničenja.

R – Realistic – REALAN: Cilj treba biti posljedica racionalnog promišljanja.

T – Timely – VREMENSKI ODREĐEN: Koji je rok za ostvarivanje vašeg cilja? Pažljivo definirajte vrijeme za ostvarenje ciljeva.

S – SPECIFIČAN/ODREĐEN

Cilj treba biti precizno definiran i u potpunosti jasan. Pri tom biste trebali odgovoriti na pitanja:

Kako? Zašto? Što?

Time definirate što želite postići, na koji način to planirate izvesti te koji je vaš motiv pri tome.

Nejasni ciljevi daju neizvjesne rezultate. Vaš cilj treba detaljno razraditi. Specifičan cilj imate definiran tek ukoliko možete razumjeti svaki korak koji vodi realizaciji. Treba sadržavati detaljan opis onoga što želite postići, rok te što sve trebate poduzeti kako biste postigli cilj. Izbjegavajte apstraktne definicije. Npr:

Loše: „Do ljeta želim položiti većinu ispita“

Dobro: “Do ljeta želim položiti barem četiri od sedam preostalih ispita te tako ispuniti uvjet za upis u sljedeću godinu“

M – MJERLJIV

Rezultati vašeg rada moraju biti mjerljivi. U svakom trenutku dobro je imati uvid u dotadašnji stupanj postignuća cilja. Tako pratite detalje, a sve sukladno vremenskom određenju. Time dobivate povratnu informaciju o tijeku te možete na vrijeme intervenirati i eventualno mijenjati detalje koji vam onemogućavaju postizanje cilja.

Cilj treba biti ambiciozan, ali dobro pazite da bude i sukladan vašim sposobnostima, resursima i životnom okruženju. Izbjegnite „ležernu definiciju“. Npr:

Loše: „Želim biti uspješan student“

Dobro: „Želim imati prosjek ocjena viši od 4,0“

Ciljevi-2

A – DOSTIŽAN

Da, bitno je i postaviti ciljeve „visoko“. Tako sami sebe motivirate, razvijate se, podižete vlastite potencijale na višu razinu. Pazite pritom da ti ciljevi budu što primjereniji vama i vašim sposobnostima. U svakom slučaju, izbjegnite sveprisutnu tezu „ja to mogu – sve je moguće“, jer to jednostavno nije istina. Otkriće da ipak ne mogu „trčati 100 metara za manje od 9 sekundi“ može biti iznimno frustrirajuće. Šalu na stranu, ali mnoge osobe, nažalost, postavljaju svoje ciljeve i snove nerealno visoko, naravno, bez uspjeha u postizanju takvih ciljeva te tako dobivaju dojam da su nesposobni, „ništa im ne ide“, „život je nepravedan“… Dakle, postavite visoke ciljeve, ali pritom budite racionalni. S druge strane, tzv „niski ciljevi“ ometaju osobni rast. U doba krize pristup postavljanju osobnih ciljeva bi trebao biti nešto konzervativniji. U prijevodu, postavite manje ambiciozne ciljeve, ali s većom vjerojatnošću pozitivnog raspleta. Rezultat će biti sporiji, ali izvjesniji rast što u kriznom okruženju u svakom slučaju znači „lakše opstati“. Npr:

Loše: „Želim popraviti prosjek ocjena s 3,0 na 4,5 do kraja ove akademske godine“

Dobro: „Želim popraviti prosjek ocjena na 4,0 do kraja godine te postati članom tima start up-a u ‘onom’ novom projektu“

R – REALAN

Imati neki cilj je odlično, ali koja je osnovna svrha tog cilja? Vi, naravno, želite postaviti ciljeve koji su sukladni vašoj osobnoj misiji. Za vas relevantni, odnosno bitni ciljevi pomažu u postignućima koje će vas u konačnici odrediti i kao osobu vrijednu poštovanja. Olakšajte si ovo preformuliranjem puta kojim „idete“. Npr:

(situacija: do kraja godine trebate uspješno položiti 6 ispita da biste upisali iduću godinu)

Loše: „Upisat ću tečaj stranog jezika“ (dobili ste novu obvezu, problem)

Dobro: „Upisat ću tečaj uspješnije organizacije vremena“ (osigurali ste alat koji vam pomaže u postizanju cilja „do kraja godine uspješno položiti 6 ispita“)

T – VREMENSKI ODREĐEN

Precizno postavite vremenski rok do kada ćete moći ostvariti svoj cilj. Detaljno proanalizirajte vaše prednosti, slabosti. Nepristrano procijenite svoje mogućnosti, jer ukoliko se podcijenite ili precijenite, ostvaranje vašeg cilja bit će upitno. Za učinkovito postavljanje cilja uzmite dovoljno vremena. Ne previše, zaboravit ćete bitno. Ali ne budite niti površni tj brzopleti. I naravno, izbjegnite apstraktna određenja, budite konkretni, odgovorni. Npr:

Loše: „Napisat ću ja taj projektni zadatak“

Dobro: „Napisat ću projektni zadatak do ponedjeljka, tako da na istom radim dnevno dva sata, a tijekom vikenda četiri sata“

„Niti jedan vjetar neće nam biti od koristi ako ne znamo kuda želimo ploviti“, rekao je rimski filozof Seneka.

Podijelite s prijateljimaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone