Case study – kako je nastao Airbnb?

Pronaći inspiraciju u poduzetnicima s milijunima na računu i poslovnim portfoliom koji bi se u detalje mogao opisati tek koristeći napredni rječnik nije problem. Problem nastaje kada se poželimo s njima poistovjetiti i ne znamo gdje bi počeli. Zato je priča o nastanku jedne od najvećih zajednica za iznajmljivanje smještaja nešto sasvim drugo. Smislila su je dvojica studenata dizajna koji su pokušali nešto zaraditi kako bi mogli platiti svoju stanarinu. Njihova ideja utjelovljuje princip ekonomije dijeljenja koja je posljednjih godina u velikom zamahu, stoga ne čudi kako im je rješavanje vlastitog stambenog pitanja na kraju donijelo (i još uvijek donosi) milijune.

Od zračnog madraca u San Franciscu do egzotične vile na Baliju

Joe Gebbia i Brian Chesky imali su 27 godina kada su napravili airbedandbreakfast.com, internet stranicu na kojoj su posjetiteljima konferencije za dizajn za 80 dolara ponudili tri zračna kreveta u svom stanu, skupa s doručkom. U roku od 24 sata složili su web stranicu i poslali je na uvid svojim nadražim blogerima iz svijeta dizajna. Kada su se ujutro probudili, imali su što vidjeti – ljudi iz cijelog svijeta su ih kontaktirali u želji da prenoće u njihovu stanu. Ne zbog toga što su nudili nešto spektakularno, već su sva mjesta u gradu, zbog konferencije, bila rasprodana mjesecima unaprijed.


Izvor: www.ejinsight.com

Nakon pozitivnog iskustva s prvim gostima, shvatili su kako nešto slično još uvijek ne postoji, a interesa je bilo i više nego dovoljno. Razradili su ideju o stranici na kojoj bi ljudi nudili višak mjesta u svojim stanovima, kućama i sobama za određenu cijenu. Odlična zamisao za sve kojima se nije sviđao hladni hotelski pristup, kao ni njihove cijene. Prva prepreka? Financije, naravno. Ulagači su bili skeptični – tko bi htio spavati u kući potpunog stranca, okružen tuđim stvarima i još to platiti? Zato su dečki odlučili uzeti stvar u svoje ruke. Angažirali su i trećeg prijatelja, Nathana Blecharczyka, koji je preuzeo sve tehničke zadatke i osmislio stranicu koja je uspjela prikupiti čak 800 ljudi koji su htjeli iznajmiti svoj smještaj za vrijeme jedne Obamine konvencije u vrijeme predsjedničke kampanje 2008. godine. S obzirom da stranica nije generirala nikakvu zaradu, novac su odlučili prikupiti prodavajući žitne pahuljice s Obaminim likom koje su sami osmislili, lijepili i punili jeftinim pahuljicama iz obližnje trgovine, što se pokazalo kao veliki hit. Nakon toga dobili su još sredstava putem startup inkubatora, te su bili spremni za konkretan razvoj. Shvatili su kako, da bi zarađivali umjesto bili tek besplatni posrednici, trebaju postaviti model naplate. U ovom slučaju to je bio postotak od cijene ostvarenih noćenja.

Moraš uložiti kako bi zaradio

Tada se pojavio drugi problem – stagnacija. Nije bilo novih putnika niti novih domaćina, pa su dečki odlučili sami vidjeti u čemu je problem. Odsjeli su kod nekoliko svojih njujorških domaćina i ubrzo shvatili kako njihovi stanovi izgledaju puno bolje uživo nego na fotografijama. Odlučili su uložiti u kvalitetan foto aparat i svima su ponudili besplatno fotografiranje za potrebe oglašavanja, a broj rezerviranih noćenja se poduplao. Danas zapošljavaju stotine fotografa koji tu uslugu nude besplatno za iznajmljivače diljem svijeta. Sredinom 2009. godine imali su 10 tisuća korisnika, a tada mijenjaju i ime u današnji airbnb.com. Sljedećih nekoliko godina ulagači su počeli prepoznavati njihov pravi potencijal, a među njima se našao i poznati holivudski glumac Ashton Kutcher. Nakon toga sve je krenulo nabolje.

Do prvog sljedećeg problema. Kada se jedna korisnica javila s pričom da su joj gosti koje je ugostila preko ovog servisa uništili stan, Brian i ostali morali su se dobro zamisliti. Nakon loše odrađenog PRa na tu temu, izbjegavanja odgovora i početnog nesnalaženja, ubrzo su uzvratili s novom genijalnom idejom – ponudili su osiguranje svim iznajmljivačima. U partnerstvu s jednom osiguravajućom kućom osmislili su program u kojem su domaćini zaštićeni ukoliko gosti za vrijeme boravka prijeđu granicu dobrog ponašanja. Od svog lansiranja uveli su još mnoštvo novosti što se tiče sigurnosti i boljeg iskustva. Problem koji mu predbacuju je i zaobilaženje zakonskih propisa pri iznajmljivanju. Iako naglašavaju da svim svojim partnerima iznajmljivačima uvijek napominju kako se trebaju držati propisa svoje države, ništa konkretno ne provode po tom pitanju. Konkurentski servis Booking.com primjerice ne dopušta objavu oglasa za smještaj ukoliko osoba ne posjeduje dokument o kategorizaciji smještaja, a ujedno i provjeravaju točnu lokaciju svakog prostora. AirBnB nema tu praksu, no zato recimo ima mogućnost da i domaćin ocjenjuje gosta.

Što god mislili o njegovim prednostima i manama, sigurno je to da je AirBnB napravio pravu malu revoluciju u sektoru turizma i ugostiteljstva. Istodobno je pružio pravu inspiraciju svima koji misle da je nemoguće uspjeti samo s dobrom idejom i čeličnom voljom. I za kraj, dečki koji si nisu mogli priuštiti stanarinu danas su na čelu kompanije čija se vrijednosti procjenjuje na 30 milijardi dolara! Nije loše, zar ne :)

Podijelite s prijateljimaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone