Amazon – priča o uspjehu kompanije koja „nudi sve“

Jeste li ikada čuli za kompaniju imena Cadabra? S obzirom da je postojala tek godinu dana, možda će vam poznatije zvučani njegov pravni nasljednik – Amazon. S više od 340 tisuća zaposlenika diljem svijeta i prošlogodišnjim prihodom od otprilike 136 milijardi dolara, ovaj je gigant internet prodaje zasluženo zasjeo na vrh svoje branše. Kao četvrta najvrijednija kompanija na svijetu i najveća Internet kompanija gledano po prihodima, Amazon postavlja standarde koje je mnogima teško pratiti, a kamoli nadmašiti. No kako je sve počelo?

Velika volja za uspjehom i vjera u obitelj

1994. godine Jeff Bezos bio je faca s Wall Streeta kada je počeo shvaćati da je internet zahvatio svijet doslovno preko noći. Smišljajući kako iskoristiti novi trend, domislio se prodaji knjiga putem najveće svjetske mreže – zaključio je kako će za njima uvijek vladati potražnja, a relativno ih je jeftino proizvesti i nabaviti. S obzirom da nije imao previše novaca, za prvu ruku pomogli su mu roditelji sa svojom životnom ušteđevinom. Iako nisu imali pojma što je to uopće Internet, ipak su vjerovali vlastitom sinu, a to im se na kraju i isplatilo. Na samom početku knjige su prodavane iz garaže, a prilikom svake kupovine zazvonilo bi zvono nakon kojeg bi se svi djelatnici skupili da vide poznaju li mušteriju. Zvono je uskoro počelo tako često zvoniti da su ga ubrzo morali ukloniti. Prva knjiga ikad prodana preko Amazona nosi naziv „Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models Of The Fundamental Mechanisms of Thought.“

Izvor: businessinsider.com

Godinu dana kasnije Amazon je ipak došao do 8 milijuna dolara investicija i izašao je na tržište dionica kako bi se skupila dodatna sredstva za razvoj. U samo 4 godine, kompanija koja je uložila tih prvih 8 milijuna, sada je na dionicama mogla zaraditi i do 55,000% od početne vrijednosti. Koje ulaganje! Ideja koja je doslovno začeta u garaži njegovih roditelja, sada je Bezosu donosila i preko 20,000 dolara po dionici. Kada je bila najveća kriza dot com kompanija oko 2001. godine, Amazon je jedan od rijetkih koji je istu preživio zahvaljujući dugoročnim planovima i neprestanom ulaganju umjesto ubiranju profita.

Izvor fotografije: library.corporate-ir.net

Do 2008. godine Amazon je postao globalni brend sa 76 milijuna aktivnih korisnika i narudžbi iz 200 zemalja diljem svijeta. Od 1998. godine do danas Amazon je kupio pedesetak različitih kompanija i raširio svoju ponudu sa knjiga, na poprilično širok spektar proizvoda. Baš kao što „smajlić“ na njihovom logotipu pokazuje, nude sve od A do Z. Koja je njihova tajna uspjeha?

Izvor: businessinsider.com

Kupac je uvijek na prvom mjestu

Amazonovo iskustvo kupovanja ima jednostavno temeljno pravilo – sve se svodi na zadovoljstvo kupaca. Svi zaposlenici, pa čak i sam Bezos, moraju svake dvije godine provesti dva dana u centru za korisnike, kako bi bolje razumjeli njihove probleme i želje. Dok kompanije poput Googla imaju praksu svojim zaposlenicima davati besplatne obroke ili im graditi sobe za zabavu i opuštanje, Bezos nema takav pristup. Dapače, svi ga opisuju kao poprilično štedljivog i praktičnog poslodavca. Mnogo pozornosti pridaje se samom izgledu stranice, kako bi što više poticala na kupovinu, a njihovi algoritmi detaljno proučavaju vaše kretanje i dosadašnju kupnju kako bi vam predložili nove mogućnosti. Osim njihove glavne stranice, dostupno je još njih 14 na različitim svjetskim jezicima, kako bi se što više približili potrošačima. Svaki proizvod koji od njih kupite, moguće je ocijeniti i komentirati direktno na stranicama, pa tako svi kupci mogu po iskustvima drugih zaključiti je li određeni proizvod doista po njihovoj mjeri.

Izvor: Pixabay

Što je sljedeće za Amazon?

Osim što prodaje stvari, Amazon ima i vlastiti data centar koji koriste mnoge velike kompanije, pa i državne agencije poput CIA-e. Njihov Kindle, čitač za e-knjige postavio je standarde za ovu vrstu tehnologije. S obzirom da je dječački san Jeffa Bezosa vezan za kolonizaciju svemira, ne čudi što je u njegovu vlasništvu i jedna kompanija koja se bavi upravo razvojem takve tehnologije. Amazon je i prvi koji je svijetu predstavio mogućnost dostave putem dronova, no još se istražuju sve prednosti i mane, tj. opasnosti takvog načina prenošenja stvari. S obzirom da je nedavno kupio i veliki trgovački lanac hranom i robom široke potrošnje, smatra se da će uskoro u određenim zemljama niknuti i Amazonove trgovine. To se posebno odnosi na SAD, gdje Amazon vodi bitku s najvećim konkurentom Walmartom.

Izvor: amazon.com

Kada su Bezosa upitali žali li što je napustio dobro plaćen posao za nešto što prvih pet godina nije donosilo nikakav profit i predstavljalo je rizik na svaki način, odgovorio je da bi sa 80 godina vjerojatno radije znao da je pokušao pokrenuti nešto svoje i drukčije, nego da je ostao radeći istu stvar cijeli život.

Izvor: wikipedia.org

 

Amazon u brojkama:

  • Broj korisnika do veljače 2017. godine: 300 milijuna
  • više od 340 tisuća zaposlenika diljem svijeta
  • Prodaja u 2016. godini: 136 milijardi dolara; s prihodom od 2,4 milijarde dolara
  • Vrijednost Amazona 2017.: 139,29 milijardi američkih dolara
  • Krajem 2014. godine krenuli su u proizvodnju pametne elektronike. Prvi proizvod je zvučnik imena Amazon Echo, koji se povezuje s osobnim asistentom zvanim Alexa, koji ove godine ima oko 2,6 milijuna korisnika u SAD-u.

 

Podijelite s prijateljimaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone